En som bokar stugor vill kolla om alla stugor OCH/ELLER en viss stuga är ledig mellan datum1 och datum2.Stort problem! bokningar hur ska jag skriva för att kontrollera bokningar vissa
ASP/HTML Formuläret har en dropdown meny för stugor som bokaren valfritt kan välja i eller ej. Sen finns
två fält datum1_text och datum2_text samt en SÖK knapp.
Väljer bokaren en stuga i dropdown menyn ska sökning göras på den stuga OCH alla stugor och den stugans resultat (om den är ledig eller ej) ska komma upp högst upp i sökresultatet med resterande lediga stugor.
Väljer inte bokaren en stuga ska det sökas på alla stugor.
Sökresultatet behöver bara visa om den är ledig - annars syns stugan ej. Är den ledig ska bokaren gå vidare och skriva in sina kontaktuppgifter.
Alla bokningar ligger i vi säger tabell BOKNINGAR (med bokningsnr,stugID,datum1,datum2,bokningsnamn mm)
Sen finns det en tabell STUGOR som har stugID,stugnamn,stuginfo.
Exempel på när man bokar
Testperson A vill boka och skriver in följande:
datum1: 2006-06-06 till datum2:2006-06-06 sökning alla stugor
Testperson B vill boka och skriver in följande:
datum1:2006-10-05 datum2:2006-10-10 sökning på stuga1
Testperson C vill boka och skriver in följande:
datum1:2006-10-23 datum2: 2006-11-10 sökning på stuga1 och alla stugor inom detta område
Den som bokar alltså Testperson X kan göra bokning för 1 dag eller bokning mellan vissa datum.
Hur skriver jag SQL satsen så att den söker rätt? jag kan inte så mycket om INNER JOIN men det känns som man måste sammanfoga flera SQL satser för att det ska bli rätt - men jag vet inte hur.
Jag ska alltså undvika dubbelbokning.
Jag vill kunna söka på alla stugor eller en särskild stuga på ett visst datum eller mellan ett visst datumområde.
Jag vill få fram den stuga/de stugor som är ledig just det datumet och datumområdet - så att jag därifrån kan klicka i vilken stuga jag vill boka.
Mega hjälp önskas!