Hej på redigerasidan (5) har du väl IDnumret till posten du uppdaterar antar jag?! Hej gör en extra INPUT type=hidden där du skriver det ID som INTE är postidt och döp det till Id2 istället? Självklart! Bra förslag.Återvända till posten man var på
Jag har ett behov av att komma tillbaka till posten jag var på efter att jag har ändrat den.
Exempel:
1. Jag visar alla poster från en tabell i databasen.
2. Jag vill se och ändra en speciell post, klickar därför på en Visa detaljer-länk som
skickar med värdet för postens Räknare.
3. Kommer till en sida där jag kan se allt om posten med värdet som
skickades med i Punkt 2.
4. På detaljsidan ser jag allt om posten, uppdelat på olika sektioner. I en
av sektioner har jag en Ändra-länk. Man klickar på den och kommer till en
sida där uppgifterna kan ändras.
5. När jag har ändrat uppgifterna enligt Punkt 4 vill jag klicka på
Spara-knappen och sen återvända till Punkt 4, dvs till Detaljsidan som jag
var på.
Vet någon vad jag menar och hur man gör detta?
/ PerSv: Återvända till posten man var på
Efter du kört UPDATE (eller RS.Update) och stängt RS samt Conn gör du en Response.Redirect "detaljsida.asp?Id="&IDvariabel
"detaljsida.asp" byter du ut mot var detaljsidan heter, "ID" mot den Querystringvaribelnamn som du använder på detaljsidan samt "IDvariabel" mot vad variabeln som innehåller ID:t till postenSv:Återvända till posten man var på
På redigerasidan har jag ett ID, fast ID:et är ju till den post jag då redigerar, inte det ID jag använder för att komma till Detaljsidan i Punkt 2.
Till saken hör att jag använder DreamWeaver för att skapa dessa sidor, och när jag i standardläget (utan att jag gör något med koden), kommer tillbaka till Detaljsidan, kommer jag till den post med det ID-nummer posten jag nyss ändrade har. Men det ID-numret är ju fel.
I länkadressen står det alltså detaljsidan.asp?id=6, medan postnumret ex. borde vara 154.
Om jag lägger till ett försök att styra id=... så blir det i adressfältet detaljsidan.asp?id=6&id=6 och då blir det ett fel. Naturligtvis.
/ PerSv: Återvända till posten man var på
detaljsidan.asp?id=6&id2=154Sv:Återvända till posten man var på
Jag har testat lite nu och det verkar gå bra. Jag får arbeta med 2 id-nummer, ett för applikationen och det andra unika radnumret, dvs det id den post har som man skall uppdatera för tillfället.
Tack!
/ Per