Hur gör jag för att replace ska funger oavsett om texten är i gemener eller versaler(stora respektiva småbokstäver) ? Skriv: Fungerar inget vidare, Fixataggar = replace(Fixataggar,,"<FONT COLOR=""navy"">", "<FONT COLOR=""navy"">") Jo, det förstår jag också..men jag vill _inte_ att aspmotorn ska vara så sträng på att det ska vara rätt vad gäller versaler/gemener. felet är att du bara har ett komma... titta nedan:Replace(gemener,versaler)
För replace rakt av verkar den vara väldigt noga så att det är rätt versaler och gemener !?
*Joel!*Sv: Replace(gemener,versaler)
Raplace(UCase("Din sträng"), UCase("Din andra sträng"))
UCase gör om allt i strängen till stora bokstäver.
/Jacob de LavalSv: Replace(gemener,versaler)
Sista argumentet för funktionen anger om det skall vara känsligt för gemener och versaler.
<code>
' vbTextCompare -> A = a
' vbBinaryCompare -> A <> a
sTemp = Replace("AbC","B","B",,,vbTextCompare)
</code>Sv: Replace(gemener,versaler)
Jag vill alltså att en kod som ska erkätta en textstäng till en annan, oavsett om den innehåller stora och små bokstäver.
Alltså.
Exempel:
<code>
Fixataggar = replace(Fixataggar,"<FONT COLOR=""navy"">", "<FONT COLOR=""navy"">",vbTextCompare)
</code>
Denna kod erkätter endast ifall man har skrivit font color med versaler, jag vill åstadkomma samma resultat fast man kanske skrivit:
"fOnT COlor="
då byter den ut < mot < och > mot >
Sträng = replace(sträng,BytaUt,Mot)Sv: Replace(gemener,versaler)
<code>
Fixataggar = replace(Fixataggar,"<FONT COLOR=""navy"">", "<FONT COLOR=""navy"">",,,vbTextCompare)
</code>
nu skall det nog fungera... notara att det är 3 st komma-tecken på slutet!