Jag har behov av att skapa en utskriftssida som sedan skrivs ut passande på en adressetikettmall. använder du access är det kanske lättare att göra det där?! Hej Jonas, kör hellre pagingen i asp, och kombinera med javascript; så den byter sida efter window.print()Skapa adressetiketter från en databas via asp
Jag har idag skapat en tabell där jag loopar igenom databasen och tilldelar tre etiketter i rad och sedan radbryter med ny <tr> etc etc.
Detta genererar då snyggt och prydligt tre x åtta etiketter vilket är den mall jag använder. Problemen börjar när det blir mer än en sida. Då förskjuts alla etiketter och det blir inte bra alls.
- Hur skapar jag enklast en mall som fungerar vid utskrift (primärt från IE)?
Så här ser koden ut idag:
i = 1
response.write "<table border='0' cellspacing='0' cellpadding='0'>"
response.write "<tbody>"
response.write "<tr>"
do until oRs.eof
if i = 1 then
response.write "<td style='width:74mm; height:37mm' valign='top'>"
response.write "<div style='margin-left:5'>"
response.write EIPropCase(oRs.fields("Fnamn")) & " " & EIPropCase(oRs.fields("Enamn")) & "<br>"
response.write EIPropCase(oRs.fields("Adress")) & "<br>"
response.write Left(Trim(oRs.fields("Postnr")),3) & " " & Right(Trim(oRs.fields("Postnr")),2) & " " & EIPropCase(oRs.fields("Ort")) & "<br>"
response.write "</div>"
response.write "</td>"
end if
if i = 2 then
response.write "<div style='margin-left:25'>"
response.write EIPropCase(oRs.fields("Fnamn")) & " " & EIPropCase(oRs.fields("Enamn")) & "<br>"
response.write Left(Trim(oRs.fields("Postnr")),3) & " " & Right(Trim(oRs.fields("Postnr")),2) & " " & EIPropCase(oRs.fields("Ort")) & "<br>"
response.write "</div>"
response.write "</td>"
end if
if i = 3 then
response.write "<div style='margin-left:65'>"
response.write "</div>"
response.write "</td>"
response.write "</tr>"
response.write "<tr>"
i = 0
end if
oRs.movenext
i = i + 1
loop
response.write "</tr>"
response.write "</tbody>"
response.write "</table>"
Tacksam för alla synpunkter och tips!
Sv: Skapa adressetiketter från en databas via asp
Annars får du köra någon paging-grej; när den skrivit ut 3*8, så stannar den och man får "klicka vidare" till nästa sida där ny utskrift görs.Sv:Skapa adressetiketter från en databas via asp
Jag använder Access på webbhotellet men detta skall användas av några "vanliga" användare utan kunskap om Access. Det enda som jag har problem med är just Pagingen.
Jag har försökt att använda style="page-break-after: always;"
för att få pagingen att börja om på ny sida, men utan någon bra framgång.
Någon som vet vart jag skulle sätta in den i min kod?
Sv: Skapa adressetiketter från en databas via asp