Jag skulle vilja ha lite hjälp med ett problem som har uppstått. Följande sql-sats fungerar när jag har den på Loopia men inte när jag försöker använda den på UniSite. Testa att lägga in Session-LCID= 1053 högst upp på dina sidor för att få svenskt format på datumen. För det första: Data type mismatch in criteria expression
sqlStrInsert = "Insert into tblNews (fldNRubrik,[fldNText],fldDatum) Values('" & request.form("rubrik") & "', '" & request.form("text") & "','" & Date() & "')"'"
När jag ringde till dem så sa dem att det var datumet som den hakade upp sig på. UniSite visar datumet i ordningen 25.04.2006 och på Loopia visas datumet 2006-04-25. Fast kunden behöver aldrig skriva in datumet utan det ska läggas in automatiskt när man lägger in text.Sv: Data type mismatch in criteria expression
Om du har Access så kan du sätta Datum som standardvärde och då behöver du inte fundera på datumformatet vid insättning.
//Anna-KarinSv: Data type mismatch in criteria expression
Din kod kan bli utsatt för <b>SQL inject attacker</b>.
Snabblösningen, tar inte itur med SQL inject attacker:
<code>
sqlStrInsert = "INSERT INTO tblNews (fldNRubrik,[fldNText],fldDatum)" & vbCrLf & _
"VALUES ('" & request.form("rubrik") & "', '" & request.form("text") & "', Date())"
</code>
Jet har en egen datfunktion. På sås sätt bör du slipa undan ditt problem.
Om du vil lösa SQL inject problemet och dit formateringsproblem rekommenderar jag dig att använda ett ADODB.Comand objekt med parametrar. Kanske är en inkörströskel ett nytt objekt att lära sig. Men det ger din kod högre kvalitet vad det gäller säkerhet och underhålbarhet.