Kör en fråga som ser ut: Är inte så bra på SQL men testa med Jag satsar på något i denna stilen: Har prövat båda men får istället inga träffar alls då, även fast jag vet att elever utan ämnesval finns i databasen. Om inget val är gjort finns det alltså ingen relaterad post i elevval_amne? Då borde mitt exempel fungera. Joakims borde ge massor med svar då den listar alla kombinationer av poster utom de som hör ihop... Om du inte får något svar med något av exemplem kan man misstänka att du gjort något annat fel, att någon av tabellerna inte innehåller någon information eller liknande. Har du testat att köra fråga direkt i Access? "...att någon av tabellerna inte innehåller någon information" Jag har testat att skapa 2 tabeller: Tack det funkar!Hjälp med en SQL-fråga
Select t1.efternamn,t1.fornamn,t3.id from elevval_elev t1, elevval_amne t3 where t3.elev=t1.id order by t1.efternamn asc, t1.fornamn asc
Den visar vilka i elever i tabell t1 som valt ämne från tabell t3. Hur får jag fram omvänd information, dvs hur listar jag enbart elever som ännu INTE valt ämne och således inga kopplingar finns till tabellen t3 till de eleverna?
Databas det gäller är Access.Sv: Hjälp med en SQL-fråga
Select t1.efternamn,t1.fornamn,t3.id from elevval_elev t1, elevval_amne t3 where t3.elev<>t1.id order by t1.efternamn asc, t1.fornamn asc
Allså byt ut t3.elev=t1.id mot t3.elev<>t1.id Sv: Hjälp med en SQL-fråga
Select t1.efternamn,t1.fornamn,t3.id from elevval_elev t1 LEFT JOIN elevval_amne t3 ON t3.elev=t1.id WHERE t3.elev is null order by t1.efternamn asc, t1.fornamn asc
/JohanSv:Hjälp med en SQL-fråga
Sv: Hjälp med en SQL-fråga
Men det är ju just det jag ville få fram, att få ut en lista över de elever som inte alls finns i ämnestabellen. Går detta på något sätt?Sv: Hjälp med en SQL-fråga
<b>elevval_elev</b>
id: räknare
efternamn: sträng
fornamn: sträng
<b>elevval_amne</b>
id: räknare
elev: heltal
När jag sedan kör mitt lösningsförlag (kopierat direkt från inlägget) får jag de elever där det inte finns någon post i elevval_amne med elevens id i elev-kolumnen. Har jag missuppfattat något?
Fattar inte, jag var väl inte vaken då jag testade förut. ;)