Hej! Kanske ska förtydliga vad det är som inte fungerar: Varför detta händer är att du anropar funktionen när du försöker sätta den i en länk. Du borde kanske sätta din länk att hänvisa till samma sida men lägga en querystring i länken t.ex. ensida.asp?do=1 Tack för svaret! Hej ok. tack för svaret. glömmer hela tiden att det användaren här är den processade koden från servern.Kalla funktioner inom samma sida
Jag hade tidigare en databas som man kunde uppdatera själv (news) uppdelade på flera .asp-dokument - en för att skriva in, en för att lägga till det i databasen etc...
Nu måste jag göra allt på samma sida, och du antar jag att man behöver funktioner. Jag vet hur man gör funktioner:
<% function MinFunktion %>
..
.. kod ..
<% end function %>
Frågan är hur jag ser till att en viss funtion körs genom att klicka på en länk? Jag kan göra funtioner genom att skriva:
<%MinFunktion%>
Det fungerar bra, men om jag t ex skriver samma rad i en länk:
Kör funktion
fungerar det inte.
tacksam för svar!Sv: Kalla funktioner inom samma sida
Om jag gör en länk som pekar på en funktion, exekveras den funktionen direkt utan att jag tryckt på länken.
T ex, en länk som heter "Lägg till nyhet" pekar på en avsnitt kod som presenterar ett formulär. Detta formulär kommer dock fram direkt utan att jag klickat på länken.
Alltså, Lägg till nyhet printar hela koden. Sv: Kalla funktioner inom samma sida
Då kan du enkelt kolla när du laddar sidan ifall do=1 så körs din funktion, annars laddas något annat.
Testa och se vetja.
/PhilipSv: Kalla funktioner inom samma sida
Jo, jag har sett den lösningen innan. Jag hoppades bara att slippa reloada hela sidan igen.
Om det inte kommer något annat tips, kommer jag troligen att köra på det.
mvh tedSv: Kalla funktioner inom samma sida
Om jag tolkar dig rätt så vill du köra asp kod när sidan väl är gjord som html och ligger på klientsidan det går inte :)
Men det finns massa knep man kan göra men det lätatse är att reloda sidan.
/jonber Sv: Kalla funktioner inom samma sida
Det ordnade sig...
tack!