Precis som jag skrev så håller jag på att utveckla en site som skall innehålla olika språk. Jag och kund har tillsammans kommit fram till att vi skall använda separata databaser, istället för att dela databas och/eller tabeller. Ett sätt är att ha en mapp för varje språk som du skrev, lägg sedan en exakt kopia av alla filerna i varje mapp. I koden där du anropar databasen känner du av sökvägen till filen och väljer på det sättet rätt databas. Nu slipper du ha olika uppsättningar filer för varje språk (men gör du en förändring måste du givetvis kopiera över den till alla mappar). En snyggare lösning är att ha flera virtuella mappar som pekar på samma fysiska mapp, men det kanske inte webhotellet vill fixa utan betalning. I värsta fall blir det kopiering av filerna som gäller. Iofs så är det nog det gäller ändå om jag funderar på det; vissa statiska ord och element måste ändå ändras.flera språk på site - olika databaser.
Kruxet är språkbytet. Kund tycker det är snyggast om man byter mha adressfältet.
Knappar kommer givetvis också finnas MEN han vill att det skall se ut som följer:
svenska: www.site.se/_se/default.asp
engelska: www.site.se/_en/default.asp
tyska: www.site.se/_de/default.asp
De fysiska filerna skall vara detsamma men att sökvägen ser olika ut.
Hur gör man nu detta? kunden har surftown som webbhotell med windows-kontoSv: flera språk på site - olika databaser.
/JohanSv:flera språk på site - olika databaser.
Tack Henrik och Johan.