Hej Hej har fått ett par nya problem :S ok, tack, nu funkar den :D 1. tach för hjälpen Nå, det förklarar varför mal inte fungerar. Eftersom det är av datatypen tal ska man inte ha " runt värdet, alltså du ska byta ut ""0"" mot enbart 0 fått ett nytt problem :D Du har inget mellanslag innan VALUES. Testa även att skriv ut det fördiga SQL-satsen, då ser man alla fel mycket enklare. user är ett reserverat ord i Access:ett litet problem
Jag håller på att göra en avstängningsfunktion, så man kan stänga av vissa delar på sidan.
Då undrar jag hur man gör? Har tabellen Status, samt kolumnerna ID, kategori, status.
Har försökt med denna men får att inte fungera
<%
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" &Server.MapPath("../db/databas.mdb")&";"
Set RecSet = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
SQLsats = "SELECT * FROM status WHERE kategori='Alla'"
RecSet.Open SQLsats, Connect
IF status="Offline" then
Response.Redirect("xcxcx.asp")
ELSE
RecSet.Close
Connect.Close
Set RecSet = nothing
Set Connect = nothing
%>
<% END IF %>
Jag får inget felmeddelande utan det händer inget när man ändrar status, man kommer in på sidan som när den är online :S
Sv: ett litet problem
Är det inte
<code>
If RecSet("status") = "Offline" Then
</code>
det ska stå?
/MickeSv: ett litet problem
1. jag vill att fäljande SQL sats ska sorteras efter datum, men jag vet inte hur själva SQL satsern blir med ORDER by datum.
Addera = "SELECT * FROM nyheter WHERE plats='1' AND kategori='Nyhet' AND visas='Ja' AND nyhet_id = " &Request.QueryString("visa")
2. Får följande felmedelande:
Kompileringsfel i Microsoft VBScript (0x800A03EE)
')' förväntas.
På koden:
Set objRS=objConn.Execute("SELECT spelare.id, spelare.namn, spelare.klubb AS spelare_klubb, spelare.mal, klubbar.klubb AS klubbar_klubb, klubbar.serie FROM klubbar INNER JOIN spelare ON klubbar.klubb = spelare.klubb WHERE spelare.mal<>"0" AND klubbar.serie="Allsvenskan" ORDER BY spelare.mal DESC")
har letat och letat men hittar inget fel:S
Sv:ett litet problem
Set objRS = objConn.Execute("SELECT spelare.id, spelare.namn, spelare.klubb AS spelare_klubb, spelare.mal, klubbar.klubb AS klubbar_klubb, klubbar.serie FROM klubbar INNER JOIN spelare ON klubbar.klubb = spelare.klubb WHERE spelare.mal <> ""0"" AND klubbar.serie = ""Allsvenskan"" ORDER BY spelare.mal DESC")
nu är det bara denna kvar :D
jag vill att fäljande SQL sats ska sorteras efter datum, men jag vet inte hur själva SQL satsern blir med ORDER by datum.
Addera = "SELECT * FROM nyheter WHERE plats='1' AND kategori='Nyhet' AND visas='Ja' AND nyhet_id = " &Request.QueryString("visa")
såg visst ett annat fel till, det är på spelare.mal <> ""0"" jag vill att alla som har mer än 0 i kolumnen mal ska hämtas, inte de som har 0, hur skriver man detta? Nu hämtas även de som har 0 :S
<code>
Set objRS = objConn.Execute("SELECT spelare.id, spelare.namn, spelare.klubb AS spelare_klubb, spelare.mal, klubbar.klubb AS klubbar_klubb, klubbar.serie FROM klubbar INNER JOIN spelare ON klubbar.klubb = spelare.klubb WHERE NOT spelare.mal = ""0"" AND klubbar.serie = ""Allsvenskan"" ORDER BY spelare.mal DESC")
</code>
2.
<code>
Addera = "SELECT * FROM nyheter WHERE plats='1' AND kategori='Nyhet' AND visas='Ja' AND nyhet_id = " & Request.QueryString("visa") & " ORDER BY datum"
</code>
Ovanstående borde fungera, men som tidigare nämnt så är denna lösning öppen för SQL-injection vilket gör att din databas är väldigt osäker och tillåter vem som helst att köra frågor mot den som du inte vill.
Dessutom, har du alla fälten som text? Det är väldigt prestandasänkande och inte speciellt smart. Det finns många datatyper som är mycket bättre att använda i de flesta fall.Sv: ett litet problem
Men får inte mal att fungera, de som har 0 kommer fortfarande fram :S. Jo, jag har olika format i databasen som tex tal på mal mmSv:ett litet problem
det är på denna rad:
objConn.execute("INSERT INTO redaktionen (Datum, namn, email, user, losen, titel)" & "VALUES (#" & strDatum & "#, '" & strnamn & "', '" & stremail & "', '" & struser & "', '" & strlosen & "', " & strtitel & ")")
får följande felmeddelande:
Syntaxfel i INSERT INTO-uttryck.
har letat o letat, men hittar inget fel, titel har tal som egenskap i databasen.
Vad är det som är fel?? :S
/JohanSv: ett litet problem
objConn.execute("INSERT INTO redaktionen (Datum, namn, email, [user], losen, titel) VALUES (#" & strDatum & "#, '" & strnamn & "', '" & stremail & "', '" & struser & "', '" & strlosen & "', " & strtitel & ")")
Varför svengelska?
JAg hoppas du tar itur med SQL-inject problematiken?