Hej! Gör summeringen med en sql-sats och skicka tillbaks det resultatet: Hmm.. tack för ditt svar, jag testade men jag vet inte om jag gör fel.... För att kunna summera måste du använda dig av Group By, precis som i exemplet tidigare. Hur vill du ha det summerat? Totala summan eller totala summan för varje leverantör? Ok.. tack skall testa det med. Jag kom på följande efter att kollat runt lite: Tack, allihopa jag har löst det nu! Korrekt som tidigare svar. Ett nytt recordset och voila det fungerar som jag vill!! Evigt tacksam om du redan kör igenom alla poster kan du ju göra enBeräkning av summan av talen i en databasgenererad tabell???
Jag har ett problem som jag vill ha hjälp med o lösa, jag har en databas där priser lagras/ leverantör, jag vill ha en summering av priserna, då jag listar artiklarna per leverantör. Jag använder asp och access till applikationen. Hur löser jag det smidigast? Kodförslag?Sv: Beräkning av summan av talen i en databasgenererad tabell???
SELECT Leverantör, SUM(Pris)
FROM Tabell
GROUP BY Leverantör
Något sådant.Sv:Beräkning av summan av talen i en databasgenererad tabell???
så här ser min sql sats ut: SELECT datum2, leverantor, artikelnr, butik, summa, datumbutik, SUM(summa)
FROM bestallning WHERE datumbutik='MMColParam' AND leverantor='MMColParam2'
Ovan fungerar utmärkt utan SUM(summa)... Men de värdena som tabellen summa innehåller vill jag ju summera i slutet av min utlistning av databasen...... Mer förslag?Sv: Beräkning av summan av talen i en databasgenererad tabell???
Vill du ha totala summan måste du göra en skild fråga där du bara har sum(summa).Sv:Beräkning av summan av talen i en databasgenererad tabell???
<%
SQL="Select Count(summa) AS iCount From bestallningdb"
Set RS = Server.CreateObject("ADODB.Recordset").execute (SQL)
Response.write RS("iCount")
%>
O lägga det i en tabell för sig. Men det vill ju inte heller fungera får "Kompileringsfel" som svar ifrån IExplorer... :/Sv: Beräkning av summan av talen i en databasgenererad tabell???
Sv:Beräkning av summan av talen i en databasgenererad tabell???
summa = summa + rs("pris")