Hejsan. Sidorna körs i ordning beroende på filändelse.I vilken ordning exekveras mina sidor? (lång text)
Har kört fast en bit och får meddelanden om att jag inte kan utföra åtgärden på ett öppet objekt.
Lite svårt att förklara hur sidan är uppbyggd, men jag har 3 kolumner + en top (css).
I filen skrivs de ut i följande ordning: top, vänster, main och sedan höger.
I den vänstra menyn finns hittils bara login-fält samt en enklare meny (statisk).
I mainkolumnen använder jag mig av select case Request.Querystring("page") och tar på så sätt fram vilken sida som ska visas med hjälp av include, ex:
Select Case Request.Querystring("page")
Case "profile"
'Inkludera sidan profile.asp
End Select
I den högra menyn finns en inkluderad sida som tar fram de 3 senaste medlemmarna ur databasen.
Så i det stora hela så ser det ut så här (inc innebär en inkluderad sida)
index.asp
------db_conn.asp (inc) (innhåller variabler etc för databas samt anslutning)
------leftmenu.asp (inc) (en "placeholder" för de sidor jag vill ha i den vänstra menyn)
------------login.asp (inc) (sida som innehåller formulärfält för inloggning, dvs den visas om man inte är inloggad)
------------usermenu (inc) sida som visas om personen är inloggad, men genvägar till sin profil etc)
------rightmenu.asp (inc) (en "placeholder" för de sidor jag vill ha i den högra menyn)
------------newmembers(inc) (sida för att visa de senaste medlemmarna)
------profile.asp (inc) (sida för att visa/uppdatera medlemsprofil)
------------memberfunctions.asp (inc) (sida som innehåller funktioner som har med medlemmar att göra)
Jag är i princip klar med den nuvarande sidan som jag arbetat på (som ska uppdatera en medlems uppgifter). Den ser ut ungefär så här:
Select case Querystring("action")
case "edit"
If Request.Querystring("secaction") = "save" then
'Anropar funktion och skickar in formulärdata.
End if
'visar formulär med fält
Case Else
'visa profil
End Select
Det fungerar alltså att både visa en profil samt ta fram info och placera i fält, men när jag anropar funktionen så får jag fel.
Kommenterar jag ut databas-kod i profil-funktionen fungerar det (men då sparas ju inget), kommenterar jag ut databas-koden i senaste medlems-sidan fungerar profil-funktionen, men då naturligtvis inte sidan som visar senaste medlemmar.
Anledningen till att jag använder så många includes är för att få en exakt likadan layout på alla sidor + att det ska vara enkelt att uppdatera en viss meny/funktion etc.
Så nu är min fråga: finns det någon lösning på detta och hur exekveras koden i ovanstående fall.
Jag har alltid trott att den utförde kod i ordningsföljd.
// MikaelSv: I vilken ordning exekveras mina sidor? (lång text)
Felet du får har jag råkat ut för om jag har döpt ett recordset till samma namn som något annat.
Kolla på vilken rad som felmeddelandet pekar på, det brukar underlätta för att se vilken rad som felar.
//Anna-Karin