Hej! Har luskat lite själv! Har inget generellt svar men när jag en gång skulle skapa excelfiler åt en kund använde jag ADO. Du kan "prata" med excel via SQL kommandon (med viss modifiering) Detta verkar som om det skulle lösa mitt problem på ett smidigare sätt gällande excel, har inte möjlighet att installera komponent på servern, men funkar det utan detta så är det kanon! jag använder FPDF flitigt och det är inte speciellt krångligt att använda sig av denSkriva till excel/word/pdf
Håller på med en sida för kunds räkning och de önskar få uppgifter inskrivna i färdiga mallar i excel, word och pdf form!
Kan man lösa detta på något sätt, vet tyvärr inte om det finns komponenter på servern :S
De använder active24 webhotell, med stöd för endast asp verkar det som!
Mycket tacksam för svar!
/MVHSv: Skriva till excel/word/pdf
Om man gör om exceldokumentet till en textfil, så kan man ändra i den med FSO, men däremot fungerar inte de makron som man använde.
Om jag däremot gör dokumentet till en htmlfil, så funkar fortfarande makrona ifall man bara ändrar filändelsen till .xls igen!
Detsamma gäller words .doc filer!
Man får en störande ruta om att tillåta objekt utifrån (för bilderna) men det kanske man kan leva med.
Någon som ser någon risk med att använda detta sätt att göra det på (dvs. göra om till textfil/html och sedan ändra i filen och byta filändelsen för att få in det i excel/word via en enkel länk) ?
Lägg till en flik i excelbladet med rubriker för de värden du behöver (formler i övriga flikar hämtar från den nya fliken).
Sen är det bara att gör UPDATE [Sheet$] SET kolumn1 = ...
Kräver dock någon excelkomponent och följande connection string.
"Driver={Microsoft Excel Driver (*.xls)};FirstRowHasNames=1;MaxScanRows=0;ReadOnly=false;DBQ=C:\whatever.xls"Sv: Skriva till excel/word/pdf
PDF kan du skapa med FPDF (sök på www.aspin.com) (gratis script som inte kräver komponent - bara ladda upp på servern)Sv:Skriva till excel/word/pdf
I word kvarstår ju dock samma problem, men där kan jag ju köra med "min" lösning om det inte finns något annat sätt!
Skulle gärna vilja ha lite mer utförligt hur man skall gå till väga !
Samtliga filer är ganska avancerat utformade, så att skriva dem i kod skulle ta alldeles förlång tid när jag inte överhuvudtaget är insatt i detta ämne ännu (tänker främst på pdf), har dock disskuterat detta med kunden och eventuellt kan vi få bort behovet av en pdf vid detta tillfälle!
(kika t.ex in http://mobfun.melinweb.com/products.asp (fortf. under utveckling))