Hej! Det är väl inte jättestort, mer än att du behöver ha någon del som kan räkna om SEK till den valuta du ska fakturera/bokföra i. det kan bero på. Finns tydligen ett behov av valutaomvandlare.. Jag lägger till en mySQL-tabell på min server med detta, samt bygger ett verktyg för det hela.. <b>Utvecklar en form av bokförings/faktureringssystem, har inte tänkt så mycket på det här med valutor</b>valutor
Utvecklar en form av bokförings/faktureringssystem, har inte tänkt så mycket på det här med valutor, är det ett stort arbete att i ASP bygga in stöd för flera valutor, vad är de huvudsakliga momenten? Jag har inte tänkt till riktigt, och ibland är det svårt i förväg att tänka på allt när man utvecklar något nytt...Sv: valutor
Sv: valutor
skall du per automatik hämta in nuvarande valuta får du grejja med xml och hämta någonstans ifrån, annars kan man ha en tabell i databas som man får uppdatera dagligen/veckoligen (eller hur de nu vill göra)
Sedan är en funktion lätta att lägga in.Sv: valutor
Jag postar här när jag är klar med det
------- UPDATE
Sådär.. Byggde en liten funktion som hämtar datan från ECB (Europeiska Centralbanken) och sen plockar in det i min server. Varje valuta har ett fält för när det uppdaterades (så att man kan se hur aktuell informationen är)
http://sql.melinweb.comSv: valutor
En liten fundering bara... kommer verkligen bokföringen att ske i blandade valutor, typ ett verifikat i SEK nästa i EUR och det tredje i USD?
Jag menar, det är väl egentligen din bank som "bestämmer" vad du skall bokföra och de flesta har ju inte ett bankkonto för varje enskild valuta. Får du t.ex. betalt i EUR och du sätter in den på ditt svenska bankkonto så blir väl pengarna SEK + att banken tar ut en växlingsavgift. Du bokför väl då betalningen i ett konto, ev skatt i ett annat och växlingsavgiften i ett tredje konto... och allt i SEK..?
Är det faktureringsmässigt du tänker så är det ju egentligen bara vid utskriften av fakturan du behöver beräkna hur mycket din produkt kostar i den andra valutan (+ ev växlingsavgift från din bank). Bokföringen (lagervärde, kundfordring osv) sker väl fortfarande i SEK? (eller vilken än valuta din bank "jobbar" med...)