Jag kör denna satsen: Tabellen innehåller ID och slumpBild(fält) det kommandot ska radera hela raden, inte bara ett fält.. det är omöjligt.. Så här ser det ut (har inte tagit med include filerna) <code>Response.Redirect ".ChangeRec.asp?mess=<P CLASS=""Titel"" ALIGN=CENTER><FONT Jonas, dålig? har ju inte med problemet i fråga att göra men jag brukar skicka felmeddelanden i session variabler.. Dålig querystring i den meningen att tex mellanslag eller andra specialtecken inte är tillåtna i en URL . Men det är lite off topic :) Att det fungerar är för att de flesta browsrar är snälla och gissar på vad du menar men det är ingen bra metod att bygga hemsidor på eftersom det kan ändras i en strängare verision av browser (i framtiden) och då går din sida sönder. Ja, jag var inte riktigt konstruktiv i mitt utlåtande.Problem med delete
<code>
Connection.Execute("DELETE FROM t_slumpBild WHERE ID ="& Request("Id"))
</code>
Ibland så fungerar den perfekt, andra gånger så tar den bara bort slumpBild och låter ID vara kvar.
Förslag?Sv: Problem med delete
Sv:Problem med delete
<code>
Dim fso,bildNamn,FilePath,SavePath,strSQL
strSQL = "SELECT Id, slumpBild FROM t_slumpBild WHERE ID ="& Request("Id")
Call MakeRecordSet(rst,strSQL,connection)
bildNamn = rst("slumpBild")
FilePath = "../../../Bild/slumpBild/" & bildNamn
SavePath = Server.MapPath(FilePath)
Set fso = Server.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
fso.DeleteFile(SavePath)
Set fso = Nothing
Connection.Execute("DELETE FROM t_slumpBild WHERE ID ="& Request("Id"))
If Err.Number = 0 Then
Response.Redirect "ChangeRec.asp?mess=<P CLASS=""Titel"" ALIGN=CENTER><FONT
COLOR=red>Bilden """ & bildNamn & """ borttaget ur databasen</FONT></P>"
Else
Response.Redirect ".ChangeRec.asp?mess=<P CLASS=""Titel"" ALIGN=CENTER><FONT
COLOR=red>Bortagningen av bilden " & bildNamn & " ur databasen misslyckades!</FONT></P>"
End If
Call CloseObjects(rst, Connection)
</code>Sv: Problem med delete
COLOR=red>Bortagningen av bilden " & bildNamn & " ur databasen misslyckades!</FONT></P>"
</code>
Hur kommer du undan med denna url egentligen?!
imho en dålig querystringSv:Problem med delete
Allting är ju relativt, men man kanske inte skall skicka med en class i en querystring (om det är det som du menar). Den biten fungerar ju trots allt.Sv: Problem med delete
<code=asp>
Sub goError(message)
session("error") = message
End Sub
......
if userID = "" then goError "Du måste logga in för att nå den valda sidan"
</code>Sv: Problem med delete
Sv: Problem med delete
Du skickar med en del "otillåtna" tecken, vilket gör att eftersom det du skickar är en väsentlig del på nästa sida kan är det lätt att det kan förstöras. Nu pratar vi "bara" HTML-renderingen på sidan, men det är mycket nog imo.
Skicka med lite olika variablar istället:
?errormsg=var1
if request("errormsg")="var1" then
response.write "<p class" ... osv
du förstår säkert vart jag vill komma