Ja hur gör man? Vilken version av asp använder du? Classisk ASP. <code> Nej det hjälpte inte. Likhetstecknet krachade function i det andra anropet också. <code> Testa att inte använda en siffra som första tecknet i ditt ID Stefans förslag fungerade inte. Du menar om du kollar vad som finns i "id"? Peter. Response.Write ("<script language=""javascript"">change('besk','SHOW');</script>") Anna-Karin. Förstår inte riktigt hur du menar. Peter: Jag förstår inte riktigt vad du vill... :) Nu är jag inte så hemma på javascript, men det är kanske nått sånt här du vill ha? Tack för all hjälp, jag har det någolunda fungerande nu.Hur kallar man på ett javascript inom en if-sats i VB-script?
<code>
CALL change(1,'SHOW')'fungerar ju inte och inte utan CALL heller
'om jag försöker med
return change(1,"SHOW")
'så får jag ett error
Inkompatibla typer: 'change'
</code>
Några förslag???Sv: Hur kallar man på ett javascript inom en if-sats i VB-script?
Sv:Hur kallar man på ett javascript inom en if-sats i VB-script?
Jag har kommit så här långt:
<code>
response.write "<script language='javascript'>change(1,'SHOW');</script>"
</code>
Då får jag ett error "Objects krävs"
Jag kallar på denna functionen på ett annat ställe (inuti en java-scipts function:
<code>
change(1,'SHOW');
</code>
Och då är det helt utan problem.Sv: Hur kallar man på ett javascript inom en if-sats i VB-script?
<%
If
else
response.write "<script language='javascript'>"
response.write "change=(1,'SHOW');"
response.write "</script>"
End if
%>
De bör funka.Sv:Hur kallar man på ett javascript inom en if-sats i VB-script?
Sv: Hur kallar man på ett javascript inom en if-sats i VB-script?
<%
If myExpressionIsTrue Then
%>
<script type="text/javascript">
change(1,'SHOW');
</script>
<%
End if
%>
</code>Sv:Hur kallar man på ett javascript inom en if-sats i VB-script?
Jag har ändrat namn på id:t till 'besk'.
Jag har också kommit på felet, men hur jag skall gå förbi det, det vet jag inte.
<code>
function change(id,toDo){
ID = document.getElementById(id);
if(toDo == 'SHOW')
// ID.style.display = "";
alert("visa");
else
// ID.style.display = "none";
alert("göm");
}
</code>
När jag gör så här, så får jag inga fel, men om jag kollar vad som finns i ID(som allts skall vara 'besk', så visar alerten 'null'.
Det verkar som om jag har kommit till pudlens kärna.Sv:Hur kallar man på ett javascript inom en if-sats i VB-script?
Det är aldrig särskilt lyckat att döpa olika variabler till samma namn, fastän de inte är identiska när det gäller versaler/gemener (blir oerhört lätt att blanda ihop dem).
Testa exempelvis med:
function(id, toDo) {
var obj = document.getElementById(id);
if(toDo == 'SHOW') {
// obj.style.display = "";
alert("visa");
} else {
// obj.style.display = "none";
alert("göm");
}
}
Du har säkert rätt i din uppfatning ang functionen, jag skall ändra den. Jag hittade det exemplet någonstans, och jag fick den biten att fungera, därför så funderade jag inte mycket över den.
Jag har också kommit på vad felet ligger, men jag vet inte hur jag skall lösa den.
<code>
Response.Write ("<script language=""javascript"">change('besk','SHOW');</script>")
</code>
Problemet är 'besk' dvs scriptet hittar inte det id:t, och därför så skickar den med 'null'.
Går det att lägga till...
<code>
document.getElementById('besk' );
</code>
...för att scriptet skall hitta id:t???Sv:Hur kallar man på ett javascript inom en if-sats i VB-script?
Den där skriver väl inte ut en klickbarlänk eller fattas det något i koden?
Jag har den här koden:
<code>
Atragene (Atr)
</code>
Här skickar jag med vilken bild som ska visas.
Titta på http://www.scls.nu/cut.asp så ser du hur jag har löst det.
Klicka på blomnamnet så visas bilden, klickar man på bilden så stängs den.
//Anna-KarinSv: Hur kallar man på ett javascript inom en if-sats i VB-script?
Det skall inte vara en klickbar länk.
Så här har jag tänkt.
När man via vänstermenyn klickar på Produkt, så kommer först en "listbox" med alla de produktnamn
som databasen innehåller. I en iFrame så finns formuläret för ifylladet av produkter. Via en listbox i formuläret så kan man välja kategori, väljer man CD-Skivor så skall en texarea synas(Beskrivning'besk'), väljer man något annat så skall den vara gömmd. Så långt fungerar scriptet.
Om man väljer ut listboxen med produkter, så fylls formuläret upp, klart för editering, men det är här som jag problem. Jag ville ju att 'besk' skulle rätta sig efter kategori, men jag har inte kommit på hur
jag skall styra det.
Vad jag har gjort är, att om formuläret skall fyllas, då skall ju databasen initieras, och där försöker jag
visa 'besk'.
Det kanske låter som en väldigt luddig lösning, men jag kommer inte på något bättre.
När jag gör så här:
<code>
Öppna
</code>
.. då fungerar det utan problem, men skulle man kunna göra det kodvägen???Sv:Hur kallar man på ett javascript inom en if-sats i VB-script?
"Det skall inte vara en klickbar länk."
men längst ner skriver du
<code>
Öppna
</code>
vilket är en klickbar länk.
Det du vill är att när du ändrar item i listboxen, skall även "Beskrivning" fältet ändras?
Skulle du kunna skicka en länk till sidan, så vi ser hur du menar på ett ungefär?Sv: Hur kallar man på ett javascript inom en if-sats i VB-script?
<b>När jag gör så här:
Öppna
.. då fungerar det utan problem, men skulle man kunna göra det kodvägen???
</b>
..du läste inte allt.
Jag ville ha detta automatiskt, utan att behöva trycka på någon länk.
Jag har vått en idé, men jag måste nog fundera någon timma innan jag frågar om den.Sv:Hur kallar man på ett javascript inom en if-sats i VB-script?
".. då fungerar det utan problem, men skulle man kunna göra det kodvägen???"
Vad exakt menar du med "kodvägen"? Det du har är juh kod. :)
Vill du anropa:
<b>change("besk", "SHOW)"</b>
när du väljer en kategori?Sv:Hur kallar man på ett javascript inom en if-sats i VB-script?
<code>
<body onLoad="change('besk','SHOW')">
</code>
ThomasSv: Hur kallar man på ett javascript inom en if-sats i VB-script?