Hejsan! Varför vill du "transportera runt informationen"? Borde det inte vara smartare att lagra informationen i din databas och att icke-verifierad information tas bort då ditt nyhetsbrev skickas ut? Ja, det lät ju onekligen bättre... Då är ska man ju bara koda eländet också :D Det är inget avancerat.. när besökarens uppgifter lagras i din databas så skapas det ett ID nummer.. detta skickar du med i länken i verifieringsbrevet Fråga 1: Hur skapar man ett randomiserat siffer/bokstavskombination? <b>Fråga 1: Hur skapar man ett randomiserat siffer/bokstavskombination?</b> Fungerar utmärkt.Anmälan till nyhetsbrev - Säkerhet
Kör idag ett vanligt formulär där man fyller i lite olika saker, varpå mailen skickas iväg till olika avsändare, beroende på vad man är intresserad av.
Nu har det dock visat sig att formuläret används lite smått till att skicka önskemål om nyhetsbrev, utan en riktig mottagare i andra änden.
Detta är ju ett problem, så jag funderar på hur man enkelt gör ett formulär som sedan skickar ett valideringsmail tillbaks till avsändaren. Som då får måste ha den angivna mailadressen för att kunna validera.
Mailet som ska skickas ska ju innehålla en länk, det är ju inte så problematiskt. Dock funderar jag på hur man ska transportera runt informationen (alla formulärfält som användaren fyllde i och maildressen).
Mvh
ChristofferSv: Anmälan till nyhetsbrev - Säkerhet
<info>
* Användaren fyller i ett formulär.
* Informationen lagras och ett verifieringsbrev skickas ut.
* Användaren verifierar informationen.
* Du skriver ett nyhetsbrev.
* Nyhetsbrevet skickas till alla verifierade adresser, övriga raderas från din databas.
</info>
Man kanske bör ge nya användare en tidsfrist för verifieringen, t ex 2 dagar... och sen vid raderingen av adresserna ta hänsyn till detta... ;)Sv:Anmälan till nyhetsbrev - Säkerhet
Har någon lust att hjälpa mig på traven med den mer avancerade delen av kodningen så skulle jag vara mycket tacksam. Databaskopplingarna klarar jag själv :)Sv: Anmälan till nyhetsbrev - Säkerhet
[brev]
Hej och tack för din anmälan till vårt nyhetsbrev.
Klicka på länken nedan för att verifiera
http://www.dindomän.com/verify.asp?mailID=123
Om du inte begärt att få vårt nyhetsbrev kan du bara ignorera detta meddelande så raderas du automatiskt efter 24 timmar
[/brev]
I din tabell med e-post adresser så har du sen ett fält som heter t.ex "valid" - som standard är detta värde 0, när dom sedan klickar på länken i sitt mail så ändras detta värde till 1
När du sen ska skicka nyhetsbrevet så skickar du bara till dom som har valid=1
Säkerhet: Istället för att skicka med ID kan du generera en kod på 15-20 tecken och skicka med i valideringsmailet istället
Tips: Glöm inte att ha med ett fält för datum då e-post adressen lades in så du kan radera dom efter en viss tid (ta även med klockslag)Sv:Anmälan till nyhetsbrev - Säkerhet
Fråga 2: Hur får man databasen att plocka bort posten efter 24 timmar?
//ChristofferSv: Anmälan till nyhetsbrev - Säkerhet
Man gör en loop som slumpar fram tecken, ex:
<code>
Function newID()
Randomize
Dim i, typ
newID = ""
For i = 1 to 16
typ = Int(Rnd*3) + 1
Select Case typ
Case 1 ' gemen
newID = newID & Chr(Int(Rnd*25)+97)
Case 2 ' versal
newID = newID & Chr(Int(Rnd*25)+65)
Case 3 ' siffra
newID = newID & Chr(Int(Rnd*10)+48)
End Select
Next
End Function
</code>
<b>Fråga 2: Hur får man databasen att plocka bort posten efter 24 timmar?</b>
Som jag skrev tidigare, plocka bort dom när du skickar ut nyhetsbrevet.
<code>
' Först koden för mailutskick...
' "SELECT fält FROM tabell WHERE verifierad=1"
' ... etc ...
'
' Sen raderar vi icke-verifierade poster äldre än 24 timmar...
' "DELETE FROM tabell WHERE verifierad=0 AND tidpunkt<#" & DateAdd("h",-24,Now()) & "#"
' ... etc ...
'
</code>Sv:Anmälan till nyhetsbrev - Säkerhet
Har nu en funktion där man fyller i sin e-postadress. Detta lagras i databasen men med ett valideringsfält satt till "0". Därefter skickas ett mail ut till den angivna adressen där länken innehåller både ett IDnummer och den angivna adressen. På så sätt kan man inte validera någon annans adress genom att manuellt länka om till ett annat IDnummer.
Tack för hjälpen!
//Christoffer