Hej håller på att göra en webbsida där varje sida ska visa en bild och en text. Har fått lite problem, När jag har nedanstående kod så visas all text och alla bilder som finns i databasen, jag vill dock bara visa en bild och tillhörande text i taget. Är det någon som har några tips på hur jag kan göra för att lösa problemet. När det är löst så måste jag även kunna bläddra frammåt och bakåt. Alltså en länk till nästa sida. Den visar en ny text och en ny bild. Osv… Alla tips mottages. Smidigast om du vill kunna bläddra är att du använder dig av paging!asp, visa en bild/tex i taget + länk till nästa sida
<code>
<%
'listar aktuella kategorierna ( Tabellen shCats )
Set Rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Rs.Open "SELECT * FROM shCats ORDER BY [name]",Conn,1,1
numRecords = Rs.RecordCount-1 ' lägg antalet poster i en variabel
For v=0 To numRecords
Selected = "" IF cStr(Rs.Fields("id").Value) = Request.QueryString("category") Then Selected = "Selected"
Response.Write "" & UCase( Rs.Fields("name").Value ) & " "
Rs.MoveNext
next
Rs.Close
%>
<%
' Vald kategori, hämta fakta om flugmönster
If Request.Querystring("category")<>"" THEN
Response.Write "<hr noshade size=1 color=""#EEEEEE"">"
Rs.Open "SELECT * FROM shItems WHERE category=" & Request.QueryString("category")
numRecords = Rs.RecordCount -1
For v=0 To numRecords
%>
</code>
Koden här efter placerar bara ut en bild och kod.Sv: asp, visa en bild/tex i taget + länk till nästa sida
Där du sätter att du vill visa 1 post per sida (page där av paging). Finns säkert en guide här som förklara hur man använder paging.
Om du använder SQL Server så lägg funktionen i en SP istället så slipper du att all data skickas till klienten hela tiden.
- Magnus
http://www.divxsubtitles.net