Sitter och försöker pula ihop en felanmälnings sida till ett intranät, det vore smidigt om man kunde presentera datorns namn tex WS34 på sidan. Många vet ju inget om datorer eller vad datorn heter som de sitter på. Du kan använda WScript.NetWork... ex: Nu var vi snabba bägge två.. Du ändrade ditt inlägg precis som jag svarade He he <b>Nåväl den koden ger namnet på servern inte klienten... </b> Detta verkar funka... men säkerheten i IE6 måste ställas på låg... :( Tack det borde fungera bra, lägger ju till webplatsen som tillförlitlig via GPO. Och har för mig att jag kan ta bort activex frågan där också, så det borde funka smärtfritt..Ta reda på klientens datornamn på ett intranät?
Inloggad användare tar jag fram via ServerVariables, men kan jag få fram datorns namn?
IP-nummer vet jag att jag kan få fram men det är dhcp tilldelat så det hjälper inte jättemycket.Sv: Ta reda på klientens datornamn på ett intranät?
<code>
<%
Set objNet = Server.CreateObject("WScript.NetWork")
Response.Write("Klient: " & objNet.ComputerName)
Set objNet = Nothing
%>
</code>Sv:Ta reda på klientens datornamn på ett intranät?
Nåväl den koden ger namnet på servern inte klienten... Sv: Ta reda på klientens datornamn på ett intranät?
hmmm... synd... :(
Då finns det nog dessvärre inget annat sätt att göra det än med någon komponent gissar jag...
Undrar just om det finns något JavaScript som kan ta reda på det... borde väl kanske finnas?Sv:Ta reda på klientens datornamn på ett intranät?
<code>
<script type="text/javascript">
try
{
var ax = new ActiveXObject("WScript.Network");
document.write('User: ' + ax.UserName + '<br />');
document.write('Computer: ' + ax.ComputerName + '<br />');
}
catch (e)
{
document.write('Permission to access computer name is denied' + '<br />');
}
</script>
</code>Sv: Ta reda på klientens datornamn på ett intranät?