Hejsan! Testa något dylikt: strSQL = "SELECT * FROM matcher WHERE arrangör = '" & Klubb & "' AND UserID = '" & Session("Namn") & "' ORDER BY datum ASC, klockan ASC" Löste det genom följande:Behöver hjälp med SQL-sats
Jag har följande SQL-sats:
strSQL = "SELECT * FROM matcher WHERE arrangör = '" & Klubb & "' AND UserID = '" & Session("Namn") & "' ORDER BY datum ASC, klockan ASC"
jag skulle vilja lägga till att den endast tar fram de matcher med årtalet, ar är variabeln, som hämtas mha en alternativknapp (2000 eller 2001 är värdena).
Datumen lagras i tabellen matcher under kolumnen datum och är av datatypen datum/tid.Sv: Behöver hjälp med SQL-sats
<code>
AND year( datum ) = '" & ar & "'"
</code>
/PhilipSv: Behöver hjälp med SQL-sats
1. ASC är default och behöver inte skrivas ut men det kan man göra för tydligheten om inte annat.
2. UserID = session("Namn") ?? Ja ja....Tydlighet var det ja :-)
jag skulle vilja lägga till att den endast tar fram de matcher med årtalet, ar är variabeln, som hämtas mha en alternativknapp (2000 eller 2001 är värdena).
3. Hur defierar du värderna bakom dessa knappar??
Datumen lagras i tabellen matcher under kolumnen datum och är av datatypen datum/tid.
Ok, förutsätter att du bara lagrar året..
<code>
<HTML>
<input type=radio name=radio value="2000">
<input type=radio name=radio value="2001">
</HTML>
<ASP>
ValtAr = radio.value
SQL = "SELECT * FROM matcher where datum between '" & ValtAr & "-01-01' AND '" & ValtAr & "' 12-31"
</ASP>
</code>
MAO. Ta ut ett visst år. Anta att året börjar den 1:a januari och att det slutar den sista december. Dunka in detta med hårdkod. Jag har inte testkört detta så konkateneringen av SQL-strängen tar jag inget ansvar för. Verifiera den så att det stämmer.
Sen varar väl inte en fotbolssäsong synkat med året med start och slut går ju annars att fixa.
Denna lösning har inte så mycket dynamik kring sig men det är en lösning.Sv: Behöver hjälp med SQL-sats
En sida där jag frågar mha alternativknappar vilket år anv. vill se. I alternativ knappen sparar jag följande variabel för år 2001.
VALUE="2001-01-01:2001-12-31"
Nästa sida hämtar jag ovanstående information:
ar = Request.Form("ar")
ar1 = Left(ar,10) 'hämtar 10 tecken från vänster i variabeln
ar2 = Right(ar,10) ''hämtar 10 tecken från höger i variabeln
strSQL = "SELECT * FROM matcher WHERE arrangör = '" & Klubb & "' AND UserID = '" & Session("Namn") & "' AND DATUM BETWEEN #" & ar1 & "# AND #" & ar2 & "# ORDER BY datum ASC, klockan ASC"
#-tecknet måste man ha om man kör access-databas vilket jag gör.
Tack alla som försökte hjälpa mig!