Finns det ngn bra metod att ta reda på en sidas "storlek"? med javascript kan du ta reda på "arbetsytans" bredd och höjd.. med dessa borde du kunna ändra storleken på din IFRAME.. men varför en iframe? arbetsytans bredd & höjd? det låter som om det är det jag letar efter.. Vad är syntaxen för detta, på ett ungefär så jag vet vad jag ska googla på.. Mest för att det går att scrolla i den. en <div> som du sätter style="overflow: auto;" eller liknande i Jag tror det finns fler än jag som stör sig på att man måste skrolla i en sida. Det påverkar användarvänligheten på sidan. Det är naturligt med bara ha en scrollbar den till höger och att man scrollar ned hela sidan. Scrollbara ytor kan vara bra när man ska posta t.ex stora stycken text (t.ex kodsnuttar)anpassa fönster/IFRAME-storlek efter innehåll
säg att vi vill dynamiskt öppna ett fönster eller en IFRAME, storleken för detta skall anpassas efter innehållet den skall visa, så att man inte riskerar att halva tabellen hamnar utanför så att användaren måste förstora fönstret eller scrolla....Sv:anpassa fönster/IFRAME-storlek efter innehåll
Sv: anpassa fönster/IFRAME-storlek efter innehåll
IFRAME använder jag i en tabell, om man klickar på en rad så öppnas en scrollbar IFRAME i raden under mha display-propertin...
ngt i stil med detta:
<TR id="divDet_<%=i%>" style="display:'none';">
<TD onClick="document.getElementById('divDet_<%=i%>').style.display='none'">
<TD colspan=10>
<TABLE width=100%>
<TR>
<TD>
<IFRAME id="iframe_<%=i%>" SRC="" width=1000 height=180 border=0></IFRAME>
Nu har jag satt IFRAMEN till en fast bredd/höjd, men vill att denna skall vara dynamisk beroende på innehållet. Med ett villkor som säger att den inte får vara bredare än X*Y, oavsett innehåll.
Ungefär samma princip vill jag sedan använda på ett fönster jag öppnar..
Om den tex endast innehåller texten "dina ändringar är sparade!" så ska inte fönstret vara större än att texten får plats (+ lite space)...Sv:anpassa fönster/IFRAME-storlek efter innehåll
finns det ngt bättre alternativ?Sv: anpassa fönster/IFRAME-storlek efter innehåll
Sv: anpassa fönster/IFRAME-storlek efter innehåll
Personligen tycker jag att en sida bör vara anpassad efter innehållets längd inte någon flashig layout.Sv:anpassa fönster/IFRAME-storlek efter innehåll
Det finns som sagt användningsområden för scrollbara ytor i en hemsida