Hej! Nu kör jag med en liten annorlunda notation, men det här bör funka.Problem med SQL-fråga
Jag har två relaterade tabeller i en Acessdatabas, Produktgrupp och Tillverkare. En tillverkare kan ha många produktgrupper och en produktgrupp kan ha många tillverkare. Således blir det en M:M-relation. Därför har jag lagt tabellen Produktgrupper_Tillverkare mellan dem för att lösa denna M:M-relation.
Problemet är nu att jag vill ha tag på alla produktgrupper som en viss tillverkare har, vilken tillverkare det gäller anges som parameter till asp-sidan och hämtas då med Request("manu").
Har skrivit denna SQL-fråga, men den känns inte riktigt rätt:
"SELECT P.ProduktgruppsID, P.Produktgruppsnamn, PT.TillverkarID FROM Produktgrupper P, Produktgrupper_Tillverkare PT WHERE PT.TillverkarID=" & Request("manu") & " ORDER BY P.Produktgruppsnamn"
Tack på förhand!
mvh Per LjungSv: Problem med SQL-fråga
Det du missade var att slå ihop tabellerna Produktgrupper och Produktgrupper_Tillverkare med en Join.
I min sats nedan förutsetter jag att i tabellen Produktgrupper_Tillverkare finns en rad om heter produktgrupperid
"SELECT Produktgrupper.ProduktgruppsID as produktid, Produktgrupper .Produktgruppsnamn as produktnamn, Produktgrupper_Tillverkare.TillverkarID as tillverkarid FROM Produktgrupper INNER JOIN Produktgrupper_Tillverkare ON Produktgrupper.id = Produktgrupper_Tillverkare.produktgrupperid WHERE Produktgrupper_Tillverkare.TillverkarID=" & Request("manu") & " ORDER BY Produktgrupper.Produktgruppsnamn"
lycka till
Jonas