Hej sortera och skriva ut resultatet från två MySQL selectfrågor
(Det här kanske borde vara i något annat delforum isf får ni gärna flytta tråden)
Jag har just fått ta hand om en ASPwebbplats som jag nu har fått i uppgift att konvertera databasen till sidan från MS SQL till MySQL.
På ett ställe på sidan ska användaren kunna använda bokstavsnavigation för att få fram alla namn och anvNamn ifrån tabellen: tAnvuppgifter som börjar på den valda bokstaven.
Eftersom namn och anvNamn har olika förutsättningar om de ska visas så har jag lagt in det i två olika selectsatser.
I MS SQL fungerade det att lägga in resultaten från de två olika selectsatserna i en ny tabell: tPseudonym och sedan tömma tabellen mha objConn.Execute ("DELETE tPseudonymer") som inte fungerar i MySQL.
Som det är nu så fylls bara tabellen tPseudonym på och töms aldrig.
Är det enklast att lägga in de båda resultaten i ett recordset och går det att lägga in resultatet från två sqlfrågor i ett recordset? Hur skriver man då ut i bokstavssorterat?
Eller ska jag skriva ut resultatet från två recordset isf går det att sortera resultatet från både namn och anvNamn?
Eller borde jag fylla på tPseudonymer allt eftersom användarna uppdaterar sina profiler?
Eller finns det något betydligt enklare sätt att utföra det på?
Hoppas det inte blev allt för rörigt och att ni förstår vad jag menar.
Jag skulle vara otroligt tacksam för hjälp eller hänvisningar till vart jag kan leta.