Menar du i groups i AD eller är det ett intranät där man manuellt loggar in? Ja det är Groups i AD, det krävs att man loggar in på den adress som jag skall lägga den sida jag skall göra. jag tror väl man skall kunna spotta ut det på något sätt. Vet dock inte hur tyvärr Har ett liknande skript på PDC'n på jobbet... Ok, detta plockar fram grupptillhörighet från AD't och lagrar det i en semikolonseparerad sträng: Tackar, Kollade du vad som stod på sidan jag länkade till? Ok, jag får kanske använda mig av lokal grupp i så länge...Kolla om en inloggad användare tillhör en viss grupp i AD
Hej,
Jag skall göra en sida som visar olika information berorende på vilken grupp man tillhör i vårt AD på ett intranät. Jag har behov av att kunna skilja på tre st olika grupper och sen visa rätt information för var och en av dem...
Tex:
Superadministrators
Aministrators
Domainusers
/HäggeSv: Kolla om en inloggad användare tillhör en viss grupp i AD
Om det senare kan man lägga till den informationen i users tabellen.Sv:Kolla om en inloggad användare tillhör en viss grupp i AD
/HäggeSv: Kolla om en inloggad användare tillhör en viss grupp i AD
Sv: Kolla om en inloggad användare tillhör en viss grupp i AD
Om du kan vänta till på måndag så ska jag ge dig ett exempel... kommer inte i skrivande stund ihåg hur jag gjorde det.Sv: Kolla om en inloggad användare tillhör en viss grupp i AD
Dim objNetwork,objUser,group
Dim UserName ' Användarnamn
Dim UserDomain ' Användardomän
Dim UserGroups ' Användargrupper (Semikolonseparerad sträng)
Set objNetwork = CreateObject("WScript.Network")
UserDomain = objNetwork.UserDomain
UserName = objNetwork.UserName
Set objUser = GetObject("WinNT://" & UserDomain & "/" & UserName & ",user")
For Each group In objUser.Groups
UserGroups = UserGroups & group.Name & ";"
Next
UserGroups = Left(UserGroups,Len(UserGroups)-1)
Set objNetwork = Nothing
Set objUser = Nothing
Läs även detta: http://support.microsoft.com/?kbid=278836
Sv:Kolla om en inloggad användare tillhör en viss grupp i AD
Jag fick en lista på de grupper som finns på maskinen som scriptet ligger på men det jag egentligen vill är att kolla i en annan...
Sen fick jag lägga till UserDomain "hårdkodat, APOLLO" enligt nedan för att få det att funka.
<%
Dim objNetwork,objUser,group
Dim UserName ' Användarnamn
Dim UserDomain ' Användardomän
Dim UserGroups ' Användargrupper (Semikolonseparerad sträng)
Set objNetwork = CreateObject("WScript.Network")
UserDomain = objNetwork.UserDomain
UserName = objNetwork.UserName
'Set objUser = GetObject("WinNT://" & UserDomain & "/" & UserName & ",user")
Set objUser = GetObject("WinNT://APOLLO/" & UserName & ",user")
For Each group In objUser.Groups
UserGroups = UserGroups & group.Name & ";"
Next
UserGroups = Left(UserGroups,Len(UserGroups)-1)
Set objNetwork = Nothing
Set objUser = Nothing
response.write UserGroups
%>
Jag får testa vidare.Sv: Kolla om en inloggad användare tillhör en viss grupp i AD
Jag flyttade skriptet till IIS:en på min arbetsstation och fick ungefär samma problem som dig. Det funkar dock i IIS:en på våra domänkontrollanter... jag misstänker att AD't måste ligga på maskinen i fråga..(?)Sv:Kolla om en inloggad användare tillhör en viss grupp i AD
Tack för hjälpen!
/Henrik