Nu är jag trött på att batcha alla bilder genom Photoshop. Det blir inte som jag vill ha det ändå och jag vill att folk skall kunna kommentera samt inte kunna länka från en annan site m m. låter som en god idé.. det är nämligen så man bör göra.. Gör du detta då på översiktsidan? bara första gången som alla thumbnails ska skapas.. sen finns dom ju där.. som sagt - systemet skapar bara thumbnails om dom saknas.. Så där - nu har jag kommit en bit på väg.idé till bildgalleri
Därför tänkte jag göra ett eget, där funktionaliteten är busenkel. De flesta funktionerna finns redan, behöver bara anpassa till just detta.
1. Man som admin loggar in "där bak"
2. Man väljer en eller upp till fem bilder som skall laddas upp. Max filstorlek 2 MB per bild(har man inte så hög uppkopplingshastighet blir det kanske timeout annars )
Lägger in bildtext om önskas.
3. Den skalar först om bilden till maxbredd /maxhöjd 600px samt gör en tumnagel på 100px/100px
4. Sökväg läggs in i databas och bildtext om det finns
På själva vysidan så skall den gå igenom alla bilder mha fso och lägga varje bild i egen div med float:left. Då slipper jag pilla med tabeller.
Om man klickar på bilden så skall en div dyka upp (typ overlib) med den större bilden. Och lösa detta med innerHTML så alla stora bilder inte laddas in vid start, utan bara on demand.
Och jag löser det med att inte kunna länka till bilden genom att varje bild har en src="thumbnail.asp?imageID=123" eller "bigimage.asp?imageID=123", och är inte refering_url samma som domänen jag har så visas/streamas inte bilden.
Nu till den egentliga frågan:
Hur låter detta upplägg? Har jag missat något?
Jag funderar på att istället för uppladdningen, ladda upp originalbilderna i en tempmapp och sen köra en funktion som kollar i den mappen och generera 600/600 samt 100/100-bilder för att sedan ta bort originalbilderna från servern för att spara plats. (ungefär som GIS : Gussoh Imagesystem för PHP )Sv: idé till bildgalleri
Jag har dock löst det hela på ett lite annorlunda sätt.. Jag bara laddar upp mina stora bilder.. sen skapas min thumbnail då den behövs och om den saknas.. typ så här
Om Tumnagel Finns
Visa Tumnagel
Annars
Skapa Tumnagel
Visa Tumnagel
Slut
På så vis kan jag närsomhelst ändra format på mina thumbnails genom att helt enkelt göra om koden som skapar dom och sedan radera alla lagrade thumbnailsSv:idé till bildgalleri
Tar inte operationen väldigt lång tid på detta sätt?Sv: idé till bildgalleri
jag använder aspJpeg och det jobbar väldigt snabbtSv:idé till bildgalleri
Det var lite kruxigt med innerHTML när man lägger in bilden där - och det buggar lite i IE då <b>man måste högerklicka i divven och välja "Visa Bild" - någon som vet hur man kommer runt detta</b>?
Som det fungerar nu iaf.
Det är egentligen bara en enda sida men med lite includefiler som t ex
config: där man ställer in inställningar med databas, uploadmapp, storbildsmapp, thumbsmapp, bildstorlekar m m
css: hur stora element skall vara ( containerDIV, thumbDiv, thumbnails, bilder
När man först laddar gallerisidan kollar den först igenom upload-mappen om det finns några bilder att omskala och lägga in i galleriet. Bilder skalas om en åt gången och när det är klart raderas originalbilden. (uppladdningen är inte ännu löst men det blir väl ett formulär där man kan ladda upp upp till fem bilder i taget.
Sen kollas om thumbsnails finns, om inte görs en sådan, sedan skrivs thumbnailen ut, och den kollar i databasen om det finns bildtext till bilden (filnamn index/unique)
Om inte skriv ut länk till sida som skall ange bildtext.
Om man klickar på en thumbnail visas en DIV (som tidigare låt gömd).
innerHTML på divven töms och IMG tagg med en url till en aspfil läggs in
(img src="galleryimage.asp?image=filenamn.jpg&varstr=1432432")
galleryimage.asp addar 1 i en räknare och streamar ut bilden. varstr säkerställer att bilden inte cachas.