Min fråga är hur hämtar man datan från en .ods (Openoffice) tabell (första tanken är att det borde vara enklast att ändra till att spara "boken" som xml). Är detta något du skall göra en gång eller återkommer det?Läsa in en xml fil
Anledningen är att jag har data i några tabeller i en .ods som jag ska föra över till befintlig MySQL tabeller. Eftersom ett par av tabellerna är för stora för att överföra för hand tänkte jag att man kankse kan göra ett program som gör det åt mig.
Så här har jag tänkt det hela. (vill börja med att skriva ut endel av filen på skärmen så jag ser att det fungera innan jag börja bråka med mysql)
1. Öppna xmlboken (eller ev. xls el. liknande)
(2. Öppna MySQL connection)
3. Gå till rätt sida (sheet)
4. Loopa igenom sidan
while not filen.EOF
5. hämta datan från cell A och cell B (??Node[0], Node[1] ??)
(6. Lägg in datan i mySQL DB )
7. "avsluta" loop - wend
8. Stäng xml filen. - close xmlfile
(9. stäng mySQL Db)
Om det nu råkar vara en okej arbetschema för att gå igenom data
a. Vilken form av data är lättast att läsa in xml, xls, html, lr rent av openoffice dokument?
b. Hur läser jag in data från ett datasheet? Hittar rätt cell?
Hmm antar att det är lite för ogenomtänkt och för opåläst. Så egentligen borde jag va läsa in mig mer på det ... men min hjärna strejkar idag och vägra förstå vad jag ska läsa och hur det ska va. Så jag skulle bli jättetacksam för lite hjälp hur jag ska tänka om inte annat.
Förresten har kollat lite på DOM objekt är det sånna jag ska använda?
och om jag lyckas förstå det så är det bara att stoppa in cellernasvärde i en sträng och sen in i mysql?
Blir glad för hjälp
/EbbaSv: Läsa in en xml fil
Om det bara är en gång så kan du kopiera tabellen till excel spara som CSV-fil och importera den.