Hej! Jag tror (hoppas) att du blandar ihop begrepp... Läggs inte beställningarna in som poster i tabellen? När du raderar en kunds beställning är det inte en post du tar bort från tabellen, eller tömmer du verkligen hela tabellen? Ok... nåt liknande detta skulle jag eventuellt göra:tömma temp-tabell
Jag håller på att bygga en liten webbutik..det är så här att jag har en temp-tabell i databasen som jag sparar kundsbeställning för tillfälltet, sedan raderar jag innehållet av temp-tabellen när kunden utfört sin beställning. Det är ok....men om kunden stänger webbläsaren och inte vill fortsätta sin beställning, så vill jag inte ha massor av onödiga beställningar i temp-tabellen.......
Min fråga är : Vilket smidigaste sätt att ta bort innehållet av temp-tabellen innan nästa kund börjar beställa.. så temp-tabellen är tom varje gång en ny kund vill handla något....
/TackSv: tömma temp-tabell
Från att bara läsa din fråga så skulle man kunna tänka sig följande scenario... ett skräckscenario: <b>Två kunder beställer varor samtidigt.</b> :O
...men jag hoppas som sagt att du blandar ihop begrepp... ;)
Om det läggs in som poster... lägg in en tidsstämpel på ordrarna/beställningarna och radera orderrader(poster) tillhörande ordrar som inte har avslutats inom en viss tidsperiod från en kund.Sv:tömma temp-tabell
Jag håller med dig efter jag har läst min fråga igen.... vad jag vill säga är att jag raderar en post eller flera poster från tabellen om inte kunden har avslutats inom en viss tidsperiod. och jag tömmer inte hela tabellen :-)
kan ni skriva något förslag om tidsperioden. (lite kod)
/TackSv: tömma temp-tabell
Databastabeller
<info>
Order
Order-ID
Kund-ID
Tidstämpel
Bekräftad
Orderrad
Produkt-ID
Order-ID
Antal
</info>
Vid rensning av obekräftade ordrar, t ex efter 1 timme:
<info>
* Välj ut Order-ID från Order-tabellen som ej är bekräftade och är äldre än 1 timma
* Radera Alla orderrader som hör till aktuell order
* Radera aktuell order
</info>