Tjena nja... ASP genererar sidor på din webbserver (server-side) som sen skickas till klienten. Om du rapporterar tidpunkten i Universiel tid och låter ett javascript på klienten räkna ut hur mycket som är kvar på klienten. Exempel (AJAX); JAg ser inget behov av at använda AJAX. Det är renta av ineffektivt då du belastar din server i onödan. Finns det något tillfälle då du anser AJAX befogat Andreas? Ja det anser jag. Med AJAX bör då ha en effektiv och kompleterande funktion.Räkna ner tid utan uppdatering av webläsaren - ASP
Finns det någon här inne som känner till någon ASP-räknare för nedräkning av tid till visst datum, jag gör, men ingen som jag vill ha. Jag vill att den ska ticka neråt hela tiden utan att men behöver trycka refresch i webläsaren. Som en vanlig klocka fast baklänges eller nåt.. Hoppas någon har ett tips om en sån räknare...Sv: Räkna ner tid utan uppdatering av webläsaren - ASP
Du får nog kolla på javascript (t ex AJAX borde funka fint i ditt fall om du vill ha servertid och inte klienttid)Sv: Räkna ner tid utan uppdatering av webläsaren - ASP
Sv: Räkna ner tid utan uppdatering av webläsaren - ASP
<script type="text/javascript">
<!--
var xmlHttp;
function runTimer() {
xmlHttp = GetXmlHttpObject();
if (xmlHttp==null) {
alert('Webbläsaren stödjer inte HTTP Requests');
return;
}
var url = "gettime.asp";
url += "?sid" + Math.random();
xmlHttp.onreadystatechange = stateChanged;
xmlHttp.open('get',url,true);
xmlHttp.send(null);
}
function stateChanged() {
if ( xmlHttp.readyState==4 || xmlHttp.readyState=='complete' ) {
document.getElementById('myTimer').innerHTML = xmlHttp.responseText;
}
}
function GetXmlHttpObject() {
var objXMLHttp = null;
if (window.XMLHttpRequest) {
objXMLHttp = new XMLHttpRequest();
} else if (window.ActiveXObject) {
objXMLHttp = new ActiveXObject('Microsoft.XMLHTTP');
}
return objXMLHttp;
}
-->
</script>
<body onload="window.setInterval('runTimer()',1000);">
Tid till Kalle Anka =
<span id="myTimer"><%=DateDiff("s",Now(),cDate(Year(Now()) & "-12-24 15:00:00"))%></span> sekunder.
' gettime.asp
<%=DateDiff("s",Now(),cDate(Year(Now()) & "-12-24 15:00:00"))%>
Sv:Räkna ner tid utan uppdatering av webläsaren - ASP
Sv: Räkna ner tid utan uppdatering av webläsaren - ASP
Sv:Räkna ner tid utan uppdatering av webläsaren - ASP
T.ex. om du tittar på stort träd-menyn system i klass med MSDN libary eller ett filsystem.
Om sidan bara laddas med den första/aktuella nivån så skulle AJAX kuna ladda undernivåerna av menyn i bakgrunden.
Detta skulle resultera i snabb sidvisning. Inget behov av att ladda om sidor för att navigera i menyn.
Tycker desutom att Hitta.Se har gjort en mycket bra AJAX lösning vad det gäller kartfunktionen.
I dessa fall fins en klar vinst. Att man desutom bör tillhanda hålla sama funknionalitet för dem som inte har AJAX stöd anser jag i dagsläget som nödvändigt. Då det är grundläggande funktionalitet AJAX utför.
AJAX syfte är att asynkront skicka/hämta information.
I detta fallet ändras troligen inte informationen. Utan det är en tidpunkt som kan skickas då sidan retuneras.
Då finns det inget behov av att placera koden som räknar ut tiden på servern. Utan den hör hemma på klienten.