Tjena Det handlar om skalbarhet. uppdaterade min info samtidigt som du svarade :-) Det är roligt att hör att du litar på mig. Öppna och stänga databasconnections
Här kommer nog den dummaste frågan hittils för er som kan någonting :-)
Om vi säger att jag anropar en accessbas 7 ggr på en och samma asp-sida, ska jag då öppna databasconnectionen lika många gånger och stänga efter varje eller räcker det att man stänger 1 gång efter sista? fattar ni hur jag menar.. Varför jag undrar är för att jag vill veta om det påverkar hastigheten eller inte.
Kan ju ta exempel på hur jag menar oxå
på ett ställe visar jag antal av något, på nästa vilka poster som finns, på ett tredje de fem mest klickade, på ett fjärde antal klick...osvSv: Öppna och stänga databasconnections
Om du i syfte bara läser ut informationen så tycker jag du bara bör öppna och stänga den en gång.
Om du därmed behandlar data. Utför operationer på dat som tar tid. Bör du först hämta data. Stänga anslutning och frige den. Utföra din operation. Sedan hämta data igen.
Då du har enstaka besökara spelar det ingen större roll.
Problem uppstår då du har "många" samtliga begäran på sidor från din server. Då begäran utförs till vis del "paralellt", i olika trådar, så kan man tjäna på att hämta, stänga hämta igen och stänga.
Detta är hur jag tror det ligger till. Om någon har en annan syn på det är jag mycket intresserad av att höra er motivering.Sv:Öppna och stänga databasconnections
detta skrev jag till:
Kan ju ta exempel på hur jag menar oxå
på ett ställe visar jag antal av något, på nästa vilka poster som finns, på ett tredje de fem mest klickade, på ett fjärde antal klick...osv
i detta fallet är det min scriptsamlingssida det handlar om, jag har ju inte direkt överdrivet med trafik på min sida än eftersom den är ganska ny och ingen reklam har gjorts, så jag tror ju inte att det kommer att laddas ner script i några större mängder samtidigt..
Jag litar på dig andreas, de brukar funka å va sant de du säger.
tackSv: Öppna och stänga databasconnections
Var kritisk, även det jag säger. Jag har haft fel tidigare. Kommer ha fel igen.
Men det händer ju inte så ofta.
;-)