Halloj! Felet behöver ju inte ligga på den raden, men prova med den här koden och se om det går bättre.. Funkade inte bättre, men tack för att du försöker! Visst, vad vill du se? Testa med: Det där verkar ju funka perfekt! Nä, det är inte felet! Det kan vara något problem med att server.mappath inte hittar din databas varje gång. Lägg istället detta i global.asa så körs det bara en gång istället för varje gång du eller någon annan laddar sidan. Tycker inte det verkar vara felet!Jobbigt fel...
Jag håller på med en kalender i asp!
Jag har kopplat den till en ACCESS databas som hämtar alla händelser för den aktuella månaden! Problemet är att när jag bläddrar mellan månaderna så kommer detta felmeddelande upp för varje ny månad:
Feltyp:
Provider (0x80004005)
Odefinierat fel
/kalender/default.asp, line 105
På rad 105 så skapar jag bara kopplingen till databasen:
Con.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" & Server.MapPath("kalender.mdb")&";"
Väntar jag nån minut och relodar sidan så funkar den utan probelm tills jag går vidare till nästa månad.. osv..
Någon som vet vad detta kan bero på??
/MattiasSv: Jobbigt fel...
Con.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" & Server.Mappath("kalender.mdb")
/ danneSv: Jobbigt fel...
Någon annan som har något bra förslag?Sv: Jobbigt fel...
Grejen är ju den att det funkar om man bara väntar nån minut innan man bläddrar vidare till nästa månad! Helmysko...
Här får du koden:
<code><%
Set Con = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Con.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" & Server.Mappath("kalender.mdb")
SQL = "Select * From handelser Where mm = " & mm & " And yyyy = " & yyyy
Set RS = Con.Execute(SQL)
dag = 1 - skip
x = 0
Do Until x > (getDays(mm) + skip) / 7
Response.Write "<tr>"
For y = 1 To 7
bgColor = "#FFFFFF"
If not RS.EOF Then
If dag = RS("dd") Then
bgColor = "#CCCCCC"
RS.MoveNext
End If
End If
If dag > 0 AND dag < getDays(mm)+1 Then
borderColor = "#999999"
Else
borderColor = "#FFFFFF"
End If
Response.Write "<td width='25'>"
Response.Write "<table width = '100%' border='0' cellspacing='0' cellpadding='1' bgcolor='" &borderColor &"'>"_
& "<tr><td>"
Response.Write "<table width = '100%' border='0' cellspacing='0' cellpadding='1' bgcolor='" & bgColor & "'>"_
& "<tr><td>"
Response.Write "<div align='center'><font size='1' face='Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif'>"
If dag > 0 And dag < getDays(mm)+1 Then
Response.Write dag
End If
Response.Write "</font></div></td></tr></table></td></tr></table></td>"
dag = dag + 1
Next
Response.Write "<tr>"
x = x + 1
Loop
RS.Close
Set RS = nothing
Con.Close
Set Con = nothing
%></code>Sv: Jobbigt fel...
<code>
set Rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Rs.ActiveConnection = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.Mappath("kalender.mdb")
Rs.Source = "Select * From handelser Where mm = " & mm & " And yyyy = " & yyyy
Rs.Open()
dag = 1 - skip
x = 0
Do Until x > (getDays(mm) + skip) / 7
Response.Write "<tr>"
For y = 1 To 7
bgColor = "#FFFFFF"
If not RS.EOF Then
If dag = RS("dd") Then
bgColor = "#CCCCCC"
RS.MoveNext
End If
End If
If dag > 0 AND dag < getDays(mm)+1 Then
borderColor = "#999999"
Else
borderColor = "#FFFFFF"
End If
Response.Write "<td width='25'>"
Response.Write "<table width = '100%' border='0' cellspacing='0' cellpadding='1' bgcolor='" &borderColor &"'>"_
& "<tr><td>"
Response.Write "<table width = '100%' border='0' cellspacing='0' cellpadding='1' bgcolor='" & bgColor & "'>"_
& "<tr><td>"
Response.Write "<div align='center'><font size='1' face='Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif'>"
If dag > 0 And dag < getDays(mm)+1 Then
Response.Write dag
End If
Response.Write "</font></div></td></tr></table></td></tr></table></td>"
dag = dag + 1
Next
Response.Write "<tr>"
x = x + 1
Loop
RS.Close()
</code>
Det brukar fungera för mig...
/ThomasSv: Jobbigt fel...
Vad var det som strulade till det i den gamla koden??
/MattiasSv: Jobbigt fel...
För det funkar första gången koden körs, trycker jag på uppdatera så blir det fel!
Väntar jag sen nån minut innan jag trycker på uppdatera igen så funkar det! Skit skummt alltså! :-)
Snälla kan någon förklara vad som blir fel?!Sv: Jobbigt fel...
/PelleSv: Jobbigt fel...
För det händer inte slumpmässigt på något sätt.. utan första gången koden körs är allt okej, men sen vid en reload så ballar det ur!
Men nån minut senare så kan man köra en gång igen, och så håller det på! Skit irriterande tycker jag!
/Mattias