Halloj. Du bör använda en databas. För de första applikationerna är en Access databas lämplig. Mycket enkel att administrera. Jag är oerhört tacksam för all hjälp jag kan få och det här var npgot att börja med definitivt. Men sen är jag helstekt. Jag har inte lärt mig databaskopplingar alls ännu och skulle bli jätteglad om npgon kunde visa mig hela vägen hur jag ska göra med frågan i mitt tidigare inlägg...Anslagstavla
Jag håller på att försöka lära mig asp. Det är verkligen ingen "promenad i parken", men gudars vad kul det är att hålla på.
Jag undrar om det finns någon vänlig själ som kan hjälpa mig med ett projekt, som jag skall försöka förstå mig på. PÅ min sajt skulle jag vilja bygga en anslagstavla, där jag och några av mina kompisar har ett varsitt användarnamn och lösenord. Säg att användare "Mumin" med lösenordet "trollet" loggar in och skriver ett meddelande i anslagstavlan, då vill jag att följande skall visas intill meddelande: 1) Själva meddelandet fårståss, 2) En förbestämd bild som är kopplad till användare, 3) Datum och tid för meddelandet, 4) Samt ett namn som INTE är personens användarnamn, utan dennes egentliga namn (som väl ska finnas registrerat i databasen?).
Jag förstår ju att jag måste lägga upp alla användare i en databas, med länkar till bilder som blir aktiva beroende på vem som loggat in.
Det vore också trevligt att visa upp en ämnes-samling med alla meddelanden som startsida för anslagstavlan. Alltså, säg att jag skriver ett meddelande med ämne: "Till helgen..:" och meddelande:
"Partaj hos mig kl 19". Då finns det liksom en samlingssida som visar upp "Till helgen", användarbild och tid och datum för inlägget. Därifrån klickar man sig in till hela meddelandet. Däremot är det absolut inte nödvändigt att det finns ett "trädtänkande" i anslagstavlan, (som är väldigt vanligt på forum, där man kan svara varandra), mina kompisar är väldigt ovana forumanvändare och det skulle nog bara "röra till det" för dem... ;-)
Jag skulle vilja att all kod alla filer ligger på min egen domän som jag vet kan hantera databaskopplingar och allt som krävs.
Nåväl... hoppas någon förstår min förfrågan och vill hjälpa till. Vore evigt jättetacksam.
Mvh,
NiklasSv: Anslagstavla
Tabeller du bör ha:
Tabell: Users
Fält: UserId int räknare PK
Fält: UserName varchar(20)
Fält: UserPassword varchar(20)
Fält: UserPicturePath varchar(255)
Fält: UserRealName varchar(50)
eller:
Fält: UserFirstName varchar(50)
Fält: UserLastName varchar(50)
osv...
Tabell: Subjects
Fält: SubjectId int räknare PK
Fält: SubjectName varchar(50)
Tabell: Posts
Fält: PostId int räknare PK
Fält: PostTime datetime = now()
Fält: PostUser int FK -> Users.UserId
Fält: PostSubject int FK -> Subjects.SubjectId
(Fält: PostTitle varchar(255))
Fält: PostBody pm/memo
Detta är en grundläggande datastruktur för lösningen.
Du använder ADO för att läsa och skriva till databasen.
Sedan rekommenderar jag dig att lära dig skriva parameterfrågor istället för att slå samman strängar till en fråga.Sv:Anslagstavla