Hej igen! Vilken information vill du ha ut ur de andra tabellerna? OK, missade lite där. Ur tblButik behöver jag hämta ButikNamn, ur tblResultat skall allt hämtas och ur tblPersonal behöver jag PersonalNamn. Om det är Access måste du använda paranteser:SQL sträng - 3 tabeller
Har suttit o klurat "lite":) på en SQL-sträng som ska hämta information från tre tabeller. I dagsläget ser SQL:en ut så här men nu ska jag bland in ytterliggare 2 stycken tabeller med samma WHERE krav. Någon som har en idé om hur det kan se ut?
<code>
strSQL = "SELECT * FROM tblResultat WHERE YEAR(datum) = " & Ar & " AND MONTH(datum) = " & Manad & " and PersonalID=" & PersonalID & " Order by Datum Desc"
</code>
Så här ser databasstrukturen ut:
http://www.webbuffe.biz/dbResultat.gif
Tackar på förhand än en gångSv: SQL sträng - 3 tabeller
Om du kunde utveckla lite ytterligare är det lättare att hjälpa dig.
/jonasSv:SQL sträng - 3 tabeller
MVH UffeSv: SQL sträng - 3 tabeller
FROM (tblResultat INNER JOIN
tblButik ON tblResultat.ButikID = tblButik.ButikID) INNER JOIN
tblPersonal ON tblResultat.PersonalID = tblPersonal.PersonalID
Eller:
FROM (tblResultat INNER JOIN
tblPersonal ON tblResultat.PersonalID = tblPersonal.PersonalID) INNER JOIN
tblButik ON tblResultat.ButikID = tblButik.ButikID
Spelar ingen större roll i vilken ordning du placerar dem i detta fallet.
Frågan är om du behöver alla tre tabellerna eftersom du bara hämtar filtrerat till en anställd?
Då gör du bara resultatet onödigt stort att hämta från servern, då personalinformationen dupliceras för varje rad.
Hämta personalinformationen först.
Sedan resultatet.
Jag tycker dessutom du bör använda parameter fråger. Dessa främjar säkerhet och kvalitet.
SQL för en parameterfråga kan se ut så här:
strSQL = "SELECT tblButik.ButikNamn, tblResultat.*" + vbCrLf + _
"FROM tblResultat INNER JOIN tblButik ON tblResultat.ButikID = tblButik.ButikID" + vbCrLf + _
"WHERE PersonalID= ? AND datum >= ? AND datum < ?" + vbCrLf + _
"ORDER BY Datum Desc"
Begränsningen av en perioden till en månad bör inte göras Med Year och Month funktionen då inte Index kan användas.
Beräkna istället datum för första dagen i månad och första dagen i följande månad:
StartDate = DateSerial(Ar, Manad, 1)
EndDate = DateSerial(Ar, Manad+1, 1)
Det finns exempel i forumet hur du skickar parametrar till frågan. PArametrarna ersätter sedan fråge tecknen.