Hejsan. 1. Börja med att från b dela ut en mapp med skrivrättigheter Hejsan. Det där är lite lurigt (fråga Jonber...), jag vet inte säkert, jag gissar på att FSO kör via IIS-användaren, som inte har rättigheter i den mappen. Det räcker alltså inte med att du kan komma åt filen... Man måste alltså på något sätt få IIS att logga in på den andra servern... Det skulle kanske fungera om de var med i samma domän och IIS-kontot var ett domänkonto (kan man göra så???). Jag har inte lyckats lösa detta (har inte försökt heller för den delen), men detta är vad jag tror det beror på... Hej. det funkar inte även om det är i samma domän. kapslar du däremot in dina fso-kommandon i en egen com-dll så fungerar det bra. Det där hänger jag inte med på?!. Eftersom det är en asp-sida som skall skapa filen så borde det räcka med att sätta skrivrättigheter på mappen för user GUEST eller har jag fel? IIS kör med en lokal användare som heter något i stil med IUSR_datornamn, för att kunna skriva i mappen på den andra datorn måste användaren IUSR_datornamn ha rättigheter där (i alla fall måste den logga in). Jag kan ha fel nu, men detta är vad jag har kommit fram till genom eget testande... Tack för alla svar. Måste testa mig vidare för att hitta en lösning. Gör som Peter bladh säger!FilesystemObject
Har 2 st windows 2000 serverar i en workgroup. Den ena är webserver och den andra en "stand-alone" server. Nu skulle jag vilja kunna skapa filer från en asp applikation till servern som inte har IIS installerad. Hur gör jag?
Har testat med FileSystemObject och UNC men tycks inte fungera. Error meddelandet blir permission denied.
Vore tacksam för många och bra svar.
mvh Philip HattSv: FilesystemObject
2. Mappa upp en enhet till B från A som pekar till den delade mappen
3. Testa att kopiera en fil från B till A
4. Funkar det, kan du sen använda vad du vill för att flytta filer.
/pelleSv: FilesystemObject
Det konstiga är att jag gjort i stora drag på så vis. Jag kunde skapa filer och kataloger till den mappade katalogen, men när asp scriptet skulle göra det samma sket de sig.
Vad kan detta bero på.Sv: FilesystemObject
/JohanSv: FilesystemObject
Jag tror också att det skulle fungera ifall de var i samma domain men problemet är ju som sagt att de inte är i ett domain. Kanske vore enklast att skapa en PDC.
Tack ändå. Måste kämpa vidare.
Philip.Sv: FilesystemObject
/peterSv: FilesystemObject
/PelleSv: FilesystemObject
/JohanSv: FilesystemObject
mvh PhilipSv: FilesystemObject
Skapa ett Eget Com-object där du lägger funktionerna för FSO, och sedan lägger du ditt COM-object i Component Services, sätter att den skall köras som en användare som har rättigheter på din andra server.
När du sedan kallar på ditt COM-object från IIS så körs det inte som IIS_USER utan som den användare som du gav, alltså skall du inte få några som helst problem med rättigheter.
Har dock aldrig prova själv, men teoretiskt skall det fungera!!!
- Magnus
http://www.divxsubtitles.net