Hejsan! Jag vet inte vad det mest optimala är, men det finns nog inte så många andra alternativ, antigen köra via en include, eller att ha den i global.asa eller som du har nu, i varje sida, dvs global (ändra, fixa på ett ställe), eller ha i varje fil. Då ligger också frågan i hur optimal kodningen är! Hej, har gjort som du säger, stänger strängen i varje sida. Kan du beskriva din datastruktur, tabeller, fält, index? indexera tabellerna.. om du t.ex söker mot fältet userName i tabellen users så ska du indexera just kolumnen userNameAtt öppna databas via besökare
Det är en sak jag tänker på och hoppas ni kan hjälpa mig med det.
Tänk er att jag har 100 000 medlemmar i min databas.
Eller säg 20 000 besökare per dag.
Och jag behöver ha en databas koppling i varje sida för att få upp information från min databas.
Om min databas är ca 30 mb stor, och 20 000 besökare kommer in på sidan.
Hur skall jag klara av den belastningen...?
Hur skall jag öppna min databas?
Skall jag ha en databaskopplingskod i varje sida eller vad?
Just nu har jag denna koden i varje sida:
<code>
<% Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "Driver=MySQL ODBC 3.51 Driver;server=localhost;uid=minuid;pwd=losenord;database=namnet" %>
</code>
Tacksam för svar.
Jag vill optimera sidan och göra den så snabbt så möjligt.
All hjälp uppskattas.
Mvh HassanSv: Att öppna databas via besökare
Se bara till att du öppnar och stänger connection-objektet i samma sida så du inte lämnar det öppet.. resursätande! :)
Själv hade jag nog kanske haft den i funktion i en include, i fall man inkluderar en config-fil till alla sidor, så behöver man bara anropa funktionen när man vill öppna den, samt när man vill stänga den.Sv:Att öppna databas via besökare
Har kollat igenom hela min kod så att mina script är optimerade för bästa prestanda.
Ändå är sidan så otroligt seg pga databasen.
Jag använder Mysql 5 tillsammans med ODBC 3.51 som drivrutin.
HassanSv: Att öppna databas via besökare
Kan du ge exempel på några av de största frågorna du har?Sv:Att öppna databas via besökare
Indexera INTE den automatiska räknaren (oftast kallad ID, UserID etc)