Ännu en fråga Hej, Du kan ju göra så här också, men det innan är bättre. <b>Du kan ju göra så här också, men det innan är bättre.</b> I exempel två så öppnar man och stänger kodblocken, jag läste någonstans för några år sedan att det påverkade prestandan negativt, men det kan ju vara tomma ord. Jag har läst det på ett annat ställe också men inte fått någon förklaring varför det skulle vara segare att göra så.Klumpkod
När jag gör sidor i ASP och sedan tittar på koden via en browser så kommer all kod på en enda lång rad.
Om man tittar på koden t.ex. här på pellesoft är den ju snyggt strukturerad precis som den skall vara. Vad gör jag för fel?
(Hmmm.... Vad gör jag inte för fel *s*)
SaraSv: Klumpkod
Visst syftar du på ex. där du skriver ut en tabell via asp att allt då hamnar på en enda rad?
Lösningen är att använda sig utav (i VBScript) skirva VBCrLf som gör en radbrytning. För att göra sk. padding/tabning så kan du använda VBTab
ex.
Response.Write("<div>" & VBCrLf)
Response.Write(VBTab & "<div class=""subitem"">hej</div>" & VBCrLf)
Response.Write("</div>" & VBCrlf)
Istället för att skrivas ut så här
<div><div class="subitem">hej</div></div>
Så skrivs det så här
<div>
<div class="subitem">hej</div>
</div>
/m
Sv: Klumpkod
<%
' ...
%>
<div>
<div class="subitem"><%= ... %></div>
</div>
<%
' ...
%>
Sv:Klumpkod
På vilket sätt skulle den första lösningen vara bättre?
ThomasSv: Klumpkod
<b>På vilket sätt skulle den första lösningen vara bättre?</b>Sv:Klumpkod
Annars kan man se det som så att all HTML-kod måste gå igenom ASP-tolken i alternativ 1, vilket låter som onödigt jobb och borde ta längre tid.
Vilket som är snabbast är dock helt orelevant då det rör sig om väldigt korta tider ändå. Och personligen tycker jag att alternativ 2 är ett mycket snyggare och bättre sätt att koda på.
Thomas