Tjenaremoss. alltså.. det du frågar om, om jag fattade det hela rätt, är hur du hämtar text från två poster, inte kolumner Hej, Halloj Daniel.Hämta värden från två kolumner i samma tabell på samma sida
Är lite osäker på om denna fråga platsar mest under asp eller eller nåt access-topic. Hopas ni har övereende om ni tycker det hamnat fel.
Jo, jag har alltså en accesstabell, från vilken jag hämtar textinformation som presenteras på en webbplats. På en webbsida vill jag hämta text från tabellen från två olika kolumner. Hur formulerar jag sql-frågan?
Som jag har det nu så ser det ut såhär:
<%
Set connect=Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Set rs=Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
connect.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("db/texter.mdb")
sql="SELECT * FROM tblVisa WHERE txtID=2"
rs.open sql, connect, 1, 3
%>
På det ställe på sidan som jag vill presentera vald text så har jag:
<%=rs("txtVisa")%>
Men säg att jag vill presentera den text som har txtID=3 som värde, hur gör jag då?? Jag vet ju att jag kan inkludera det i frågan genom att lägga till OR txtId=3, men hur hämtar jag de olika texterna i <%=rs("txtVisa")%>
Hoppas ni förstår min fråga och kan hjälpa till.
Tack så länge.
/NiklasSv: Hämta värden från två kolumner i samma tabell på samma sida
Se skiss:
<code>
[Table: Friends]
[ID][firstName][lastName]
1 Daniel Melin
2 Bosse Olofsson
etc
</code>
ID, firstName och lastName är 3 kolumner medans 1, Daniel, Melin är en post och 2, Bosse, Olofsson är en annan post
så.. vill du hämta från två poster, eller två kolumner?Sv: Hämta värden från två kolumner i samma tabell på samma sida
Tror du menar så här
<%
Set rs=Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
connect.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("db/texter.mdb")
sql="SELECT * FROM tblVisa WHERE txtID=2 or txtID=3"
rs.open sql, connect, 1, 3
do until rs.eof
response.write(rs("txtVisa") & "<br>")
rs.movenext
loop
%>Sv:Hämta värden från två kolumner i samma tabell på samma sida
Då har såklart helt rätt. Det är jag som inte kan hålla isär begreppen. Sorry, ;-)
Jag vill alltså hämta text från två skilda poster från databasen. Och det viktiga är att jag kan välja (med hjälp av txtID?) VILKA poster som skall presenteras...