Jag försöker med en kod som loggar ip nummer från mina besökare. mycket illa vald idé Det där borde inte märkas på prestandan... Vill minnas att du i en annan tråd skrev att du hade problem med dåliga prestanda på databasen, är du säker på att det fortfarande inte är ett problem? Jag har en egen Dedicerande Server hos Glesys. Kör du MySQL på din dedikerade maskin eller ansluter du till en delad databas? Jag skulle gissa att något är felkonfigurerat då, t.ex. namnuppslagning... menar du i själva mysql databasen? Vad menar du med "slö"? Hur stor tidsskillnad är det när en sida exekveras? Även om ODBC är slött så borde det i normalfallet inte vara något som märks. Jag kan säga att de blev oehört slött. Jag skulle gissa på att du har ett antal problem. Jag skall kolla på min databas.Logga Ip Nummer
De får ladda ner max 20 låtar per dag, samt 3 videoklipps.
Så ser min kod ut på förstasidan, och den fungerar mycket bra.
Nackdelen är att den segar ner just förstasidan pga denna kod.
<code>
IPN = Request.ServerVariables("REMOTE_ADDR")
Datum = Date
Noll = "0"
Set Recset = Connect.Execute("Select * From ip where ipnummer = '" & IPN & "'")
If Recset.EOF Then
Connect.Execute("Insert Into ip(ipnummer,datum) Values('" & IPN & "','" & Datum & "')")
ElseIf Recset("datum") <> Datum Then
Connect.Execute("Update ip Set musik = '"& Noll &"',video = '"& Noll &"',datum = '"& Datum &"' where ipnummer = '" & IPN & "'")
End If
Recset.Close
Set Recset = Nothing %>
</code>
Kod i download filen.
<code>
IPN = Request.ServerVariables("REMOTE_ADDR")
Datum = Now
Set Recset = Connect.Execute("Select * From ip where ipnummer = '" & IPN & "'")
If Recset("musik") =>20 Then
Response.Redirect "contact.asp?max=song"
Else
Set Songen = Connect.Execute("Select songurl From song where id = " & Request.Querystring("songid") &"")
Connect.Execute("Update ip Set musik = musik + 1 Where ipnummer = '" & IPN & "'")
Response.Redirect "http://www.mindomän.se/musik/" & Songen("songurl") & ""
End If
Recset.Close
Set Recset = Nothing
Songen.Close
Set Songen = Nothing
</code>
Tacksam för svar.
PS. Jag körde tidigare med inloggningssystem med username o lösenord, men de segade ner sidan rejält så jag valde detta sätt.
HassanSv: Logga Ip Nummer
Varför? Jo jag sitter på en skola och vill tanka ner en låt.. det vill 30 av mina skolkamrater med.. Vi har samma IP allihop
Nu sitter jag inte på en skola men du inser bekymret va?
Glöm heller inte att se till att du har besökarens tillstånd att logga deras IPSv: Logga Ip Nummer
Tänk även på det Daniel skrev att det blir problem med flera besökare från samma ip-nummer, gå du tillbaka till inloggningsförfarandet...
Stämmer det att du hade en dedikerad server? I sådana fall kan du köra databasen på din egen maskin, så slipper du prestandaproblem på den delade databasen. Om det inte går pga licenser kanske du kan köra med Access eller annan fildatabas.
/JohanSv:Logga Ip Nummer
Har min egen sida där tillsammans med min Mysql databas.
När jag hade inloggningssystem gick det mycket segt i sidan.
Nu när jag tagit bort inloggningssystemet och kört med loggning av IP har de gått mycket snabbare.
Observera att jag även nu indexerat tabeller i databasen.
Hassan
PS: Access går absolut inte.
Jag har över 120 000 medlemmar i databasen och ca 15 000 unika besökare per dag.Sv: Logga Ip Nummer
/JohanSv: Logga Ip Nummer
Jag har indexerat de tabeller som jag söker mest på.
Dock tog ja bort inloggningen, så sidan blev ju lite snabbare iaf.
Vissa säger att ODBC är slö, osv...
Men kan de bero på att jag inte indexerade någon tabell?
Jag gjorde de först efter att ha tagit bort inloggningen.
De måste finnas nått problem, 100 000 medlemmar är ju ingenting jämfört med sidor som har flera hundra tusen o går snabbt?
Är Ms SQL bättre o snabbare än Mysql?
1. Feldesignad databas, för lite/mycket indexerade fält och/eller felaktiga datatyper.
2. För komplicerade frågor eller för många frågor efter varandra.
3. Felkodad applikation.
Dessutom, varför kör du vanlig ASP nu när ASP.NET har funnits ett bra tag och bevisligen har mycket högre prestanda?Sv:Logga Ip Nummer
Svar på din fråga är att jag inte kan Asp.Net
Kan bara Asp 3.0
De sägs att Asp.Net är ett helt annat programmeringsspråk, så jag måste lära mig de på nytt.
Hassan