Holá Du vill mao skapa ett dokument dynamiskt. Tack för ditt svar Rickard.Spara som
Jag har en "utskriftsvänlig" version där jag visar resultat hämtat från databasen. Jag har med JavaScript lagt till en länk för att kunna skriva ut dokumentet som syns på sidan. Frågan är om det finns något sätt att spara den visade informationen som tex. mittdokument.doc utan att behöva gå via menyn på browsern och välja "file - save as - "mittdokument.doc" genom att klicka på en länk eller motsvarande.
Jag fick ett svar på Passagen Debatt enligt nedan:
Jodå, det finns ett objekt i VBScript som heter FileSystemObject och som man kan skapa Textstreamobjekt med. Med metoden CreateTextFile kan man skapa egna textfiler och baserat på hur du skapar filerna kan du ju också använda olika format såsom HTML, txt, doc osv.
För att kunna skapa filen krävs det ju också att du har en skriptsnutt som läser ut databasinformationen så att den kan lagras i filen. Det är ganska enkelt faktiskt.
Skapa en sida som öppnar databasen. På samma sida skapar du ett Textstreamobjekt. Sedan loopar du ut informationen i den uppställning du vill ha den, radvis, och låter Textstreamobjektet spara varje rad i doc-filen. Du behöver ju inte ha någon förberedd doc-fil utan den skapar du genom att namnge filen i objektet.
Jag är inte så säker på att jag hänger med i svängarna, så om någon kan förklara hur man gör vore jag tacksam (om det nu går på det sätt jag vill överhuvudtaget).
Mvh/Magnus Sv: Spara som
Det går säkert att göra det med FSO men det kräver nog en hel del jobb. Lättast är nog att leta upp någon färdig komponent som gör jobbet åt dig.
Vill bara tillägga att du bör nog göra ditt dokument som PDF och inte som ett Word-dokument. PDF går att läsa på alla platformar, det gör inte Word-dokument.Sv: Spara som
Jag är medveten om att Word-dokument inte går att läsa på alla plattformar, men i detta fall är det tänkt att användas på mitt jobb där alla har tillgång till word. Men visst, PDF är en bra idé om jag behöver göra något liknande i någon annan situation.
Om någon har tips om var jag kan hitta en sådan komponent vore det smutt.
Mvh/Magnus