Håller på med ett projekt där jag använder mig av transaktionshantering, men ett problem har nu uppståt. Vänta med att köra commit på transaktionen som finns i myFunction2 tills du är klar i myFunction (du får givetvis ändra om hanteringen av connections så att den är åtkomlig från myFunction). Glömde säga att myFunction2 ligger i en egen klass och jag kommer inte åt conn2 i klassen myClass. Har provat deklarera conn2 som publik också inne i klassen, samt att deklarera conn2 utnaför klasserna högst upp i filen som publik, men det hjälpte inte. Jag har dessa klasser i samma fil. Ibland får man hjärnsläpp. Skapade bara en medlemsvariabel där jag tilldelar connection objektet.Problem med transaktionshantering i asp
I en funktion uppdaterar jag en massa tabeller i db. Nu är det så att mitt i denna funktion gör jag en insert till en annan databas på en annan domän, vilket kräver att jag måste skapa ett nytt connection objekt.
Problemet är, om det går åt skogen i funktionen myFunction2 så görs ju en rollback, men inte i den yttre transaktionshanteringen eftersom jag använder mig av två olika connection objekt. Samma sak händer, om det går åt skogen i myFunction, så kommer ju data att lagras som körs i myFunction2, om allt går bra.
Hur ska jag komma runt detta, så om det smäller någonstans ska ingen data sparas?
<code>
function myFunction()
'skapa connnectiostring
conn.begintrans()
...
...
...
myFunction2()
...
....
'om fel gör conn.rollbacktrans
'annars conn.committrans
end function
function myFunction2()
'måte skapa en ny connectionstring eftersom jag ska spara data i en annan databas på en annan domän
conn.begintrans()
...
...
...
'annars conn.committrans
end function
</code>Sv: Problem med transaktionshantering i asp
/JohanSv:Problem med transaktionshantering i asp
Hur ska jag kunna komma åt conn2?
<code>
class myClass
function myFunction()
'skapa connnectiostring
conn.begintrans()
...
...
...
myFunction2()
...
....
'om fel gör conn2.rollbacktrans
'annars conn.committrans
'annars conn2.committrans
end function
end class
class myClass2
dim conn2
function myFunction2()
'måte skapa en ny connectionstring eftersom jag ska spara data i en annan databas på en annan domän
conn2.begintrans()
...
...
...
end function
end class
</code>Sv: Problem med transaktionshantering i asp
Tack för övriga tips.