Hej, Tack för tipset, men vi vill helst göra det själva. Har egen hemsida som vi snickrar på och vi vill ha det så personligt som möjligt.. vad för bild-komponent finns på servern? då ASP inte har någon inbyggd funktion för detta så krävs en komponent.. Blir det så himla personligt om du skall hitta en gratiskomponent? Jonas.. han vill inte använda en gratis-komponent.. han undrar om någon kan bygga det åt han, för att det ska bli så personligt som möjligt Daniel... De snickrar själva. Och om det inte kostar pengar så är det gratis, och han vill inte lägga ner tiden på att göra det personligt. Moment 22. Detta kanske kan vara något att börja med? Vi snickrar själva.. Skulle helst vilja göra hela rubbet själv för att få det helt personligt och eget, men jag är inte säker på att mina kunskaper räcker till. Eller tiden för den delen.. Svårt att hinna med allt som ska göras i julruschen. ;) one.com som använder Sun-ASP har ingen bildkomponent.. utan du får ful-trixa med bildfunktioner i PHP (bygger en webshop på deras server)Fotoalbum
Är på jakt efter ett fotoalbum med:
- uppladdningsfunktion på nätet
- administrationsdel
- möjligthet för besökare att kommentera bilder
- (automatisk thumbnailvisning)
Kalaset får gärna kosta ingenting (alla pengar går till min jorden runt-resa för tillfället), vara skrivet i ASP och jobba mot en mySQL databas.
Nån som har något tips? Annars får jag försöka skriva det själv, tänkte försöka spara lite tid och kolla här först. :)
Mvh
/TeoSv:Fotoalbum
Sv: Fotoalbum
bygga det du ber om tar.. ptja.. 2 timmar? :D nej men det går ganska snabbt
Skriv mer detaljer här så man får lite att spinna påSv:Fotoalbum
Då är det bättre att göra allt själv - det gjorde jag.Sv: Fotoalbum
Sv:Fotoalbum
Sv: Fotoalbum
http://www.iloire.com/vbscript/online_photo_catalog_vbscript.aspSv:Fotoalbum
Vill inte att någon annan kodar det åt mig, men jag tänkte om det var någon som hade en "stomme" till ett fotoalbum färdig, med uppladdningsfunktion osv, och som inte hade något emot att jag vidareutvecklade det hela. Mitt problem just nu är att jag inte är helt säker på var jag ska börja.. Det måste bli stabilt och enkelt att använda, även när man sitter på ett internetcafé i Vietnam. Någon kanske kan få in mig på rätt spår, för jag är rätt okej på att knacka kod i alla fall.. :)
Det bör alltså finnas en bildkomponent installerad på servern som man kan jobba mot? Ska höra med one.com vad de använder i sådana fall. Hur löser man lättast databasfrågan? Sparar man url:en till bilden tillsammans med all annan info (bildkommentarer, antal klick, osv..) efter att man har laddat upp den, eller finns det något smartare sätt när det gället bilder och mySQL...?
Henrik: Tack för tipset, ska kika på den!
Mvh
/TeoSv: Fotoalbum
Jag har tyvärr inget färdigt album som mall utan jag bygger alltid från scratch..