Jag sitter med ett knöligt problem. Gör ett javascript som uppdaterar både huvudramen och meny-ramen. Jag har försökt med detta utan att lyckas, du kanske kan hjälpa mig att hitta felet. för det första så försöker du ju ändra samma frame på de raderna.. kanske det som är felet? Hej. Ponera att du har en framesida med följande struktur. I parent.frames tilldelas varje frame automatiskt ett index där frame nummer 1, i det här fallet "menu", får index 0. Följdaktligen får "main" index 1. Tack för hjälpen. Jag hade ju missat de olika frame'arna uppe i javascriptet.Uppdatera två sidor med en länk
Jag har skrivit en meny.asp som hämtar all sin data från en db. Menyn ligger i ett meny fält i en frame konstruktion. Därifrån länkar jag till main.asp fältet i framen. Så långt inga problem. MEN ibland vill jag uppdatera både meny.asp och main.asp i samma länk, dvs både att meny.asp och main.asp skall uppdatera sig. Hur gör jag detta?
//UJSv: Uppdatera två sidor med en länk
Sv:Uppdatera två sidor med en länk
Mitt javascript ser ut enligt nedan.
<code>
<!--
function changetwoframes(action )
{
parent.frames[1].location.href="menu.asp?action=" + action;
parent.frames[1].location.href="main.asp?action=" + action;
}
//-->
</code>
Anropet ser ut såhär
<code>
<a href="javascript:changetwoframes(<%=Rst("pos") & "1"%> )" title="<%=Rst("title")%>" style="text-decoration: none">
</code>
När denna körs så händer inget :-(. Vad kan vara galet? Jag peker ju ingenstans vilken frame som skall uppdateras? Jag har testat att lägga till detta i java funktionen men då felar den.
Hur skall jag göra för att ändra de olika framearna? Jag har testat att lägga till en pekning uppe i javascriptet men det fungerade inte.
<code>
[frameset]
[frame name=menu]
[frame name=main]
[/frameset]
</code>
Med nyss nämnda teori i minnet kan du snart se att, som Daniel säger, ditt javascript uppdaterar samma frame två gånger. Parent.frames är ju en samling av alla frames i samma frameset som den aktuella sidan befinner sig.
function changetwoframes(action)
{
parent.frames[0].location.href="menu.asp?action=" + action;
}
Ovanstående borde fungera, men när man ska navigera vidare i samma frame man redan är i, dvs den där länken klickades, så kan man istället använda "document.location.href".
function changetwoframes(action)
{
document.location.href="menu.asp?action=" + action;
}
//UJ