Hej, Det är mycket enkelt. Nja, nu är jag nog inte riktigt med, eller inte alls egentligen....Dynamisk navigering
Så här ligger det till:
Jag ska bygga en meny, alltså som en trädstruktur(typ som i Windows Explorer). Innehållet i menyn hämtas ifrån en databas, så den ska vara dynamisk.
Min kollega har byggt en ASP-komponent där han skapar hierariska recordset. Jag vet inte riktikgt vad det innebär. Men jag ska i alla fall få ut olika recordset som jag lägger under olika rubriker i menyn.
Jag kan göra en meny som expanderar en, eller två, nivåer. Problemet här är att jag inte vet hur många nivåer det blir. Menyn ska alltså kunna expandera hur många nivåer som helst beroende på databasen.
Finns det någon som vet hur man går tillväga? Några tips hur jag kommer igång? Eller finns det färdigt någonstans som man kan titta på/ladda hem eller köpa?
Tacksam för tips!!!!
/JockeSv: Dynamisk navigering
Räcker med tre fält i tabellen:
Tabell: Nodes
Fält: NodeId
Datyp: Räknare
Fält: NodeParent
Datatyp: Long
Default: Null
Fält: NodeText
Skapa en relation med referensintegritet mellan id och Parent.
Alla poster med NodeParent Is Null är root. För varje root ligger det 0-x antal underligande poster och för dessa kan det ligga 0-x... osv...Sv: Dynamisk navigering
Databasen är skapad o klar, den kan inte jag påverka, den har dom gjort i USA. Där finns relationer mellan parents, children..osv.
Vad min kollega gör är att han skapar olika recordset som jag ska presentera i ASP.
Jag skulle behöva hjälp med att bygga själva menyn. Alltså lite kod för detta?
Förstår ni hur jag menar?
Hälsningar Jocke