Har kommit till överkategorin enl. nedan: Finns det igen som har någon idé som kan få loss mig ur detta? Tack på förhand! jopp.. det har jag.. ge mig liten stund så ska jag knacka ihop det åt dig tips: du kan med det här systemet ha ett oändligt antal underkategorier om så skulle behövas.. Fungerar nästling också? är inte helt inne i hur du menar :P sida1 om du lägger in kod för det.. koden jag la upp nästlar sig bara igenom hela tabellen med kategorierEn meny i ASP, överkategori och underkategori.
<% DO UNTIL RS.EOF %>
" target="main"><%= RS("Kategori") %><br>
<%
RS.MoveNext
Loop
%>
Hur skall jag skriva för att få till en undermeny där jag radar ut alla undermenyer som har samma KatID? Undermenyns placering bör vara nedanför överkategorin.
Har inte en susning, finns det någon som har lite exempel eller som kan hjälpa mig med koden. Har en mysql db som denna:
Tabell: KAT
KatId kategori
Tabell: UKAT
Id ukategori kategoriID
Tack åter igen på förhand!Sv: En meny i ASP, överkategori och underkategori.
Sv:En meny i ASP, överkategori och underkategori.
- återkommer -
eller vänta.. du använder två tabeller.. låt mig rekommendera dig att använda en tabell för alla kategorier, över som under
layout så här:
katID, katNamn, katSubID
katSubID hänvisar då till det katID som den hör till..
med en sådan tabell så gör du enligt följande
<code=asp>
sub getCategories(katID)
sql = "select * from minaKategorier where katSubID = " & katID & " order by katNamn asc"
set rs = conn.execute(sql)
while not rs.eof
response.write "Kategori: " & rs("katNamn") & "<br />" & vbcrlf
getCategories(rs("katID"))
' Annan kod, t.ex lista produkter eller liknande hörande till kategorin man är på för tillfället..
rs.movenext
wend
set rs = nothing
end sub
getCategories 0 'Hämta kategorierna.. Från "root" på kategoriträdet.. Vill man starta i en annan kategori, t.ex Datordelar (som har säg katID = 5) så skriver man således getCategories 5
</code>Sv:En meny i ASP, överkategori och underkategori.
t.ex:
Dator [katID=1, katSubID=0]
Hårdvara [katID=2, katSubID=1]
Mjukvara [katID=3, katSubID=1]
Operativsystem [katID=4, katSubID=3]
Bildhantering [katID=5, katSubID=3]
Hårddiskar [katID=6, katSubID=2]
Kablar [katID=7, katSubID=2]
IDE 3.5" [katID=8, katSubID=6]
S-ATA [katID=9, katSubID=6]
osv..Sv: En meny i ASP, överkategori och underkategori.
Initiellt så visas endast huvudmenyerna - klickar man på ett menyobjekt kommer dess underobjekt upp osv
Om ett menyobjekt som är 5 nivåer in i menyn - öppnas huvudmenyn då eller får man då bygga om allt till ett mera avancerat system?
Jag har för mig att jag försökt göra på detta vis men fick ge upp och börja om från början igen, just på grund av detta.Sv:En meny i ASP, överkategori och underkategori.
jag använder den här typen av system för alla menyer jag gör.. oavsett om det ska vara en nivå eller 75
på vissa sidor får man klicka sig genom menyn och få den att växa, krympa etc.. förklara mer vad du menar så får vi se om jag gjort så som du menar nån gång och då kan visa hur jag löst det =)Sv: En meny i ASP, överkategori och underkategori.
sida2
sida3
undermeny till sida 2 kommer inte förrän man klickar på den då sida 2 har ett innehåll.
sida1
sida2
- Undersida1
- Undersida2
sida3
Och samma sak med undersidor till undersidan - den har ochså ett innehåll och dess undermenyer visas inte förrän man klickat på undersidan
osv...
sida1
sida2
- Undersida1
+ Underundersida1
+ Underundersida2
- Underunderundersida1
- Underunderundersida2
- Underunderundersida3
+ Underundersida3
+ Underundersida4
- Undersida2
sida3
Med hjälp av din menyfunktionalitet - öppnas då hela menyn korrekt hur många sidor in i menysystemet man nästlat sig in?Sv:En meny i ASP, överkategori och underkategori.
har inte byggt en meny på exakt det sättet men det går säkert