Hej, jag sitter med följande SQL-sträng som hämtar ut alla poster i tabellen tblResultat och den funkar utmärkt. Nu skulle jag vilja gruppera och summera alla poster så att jag bara får fram en post per datum. Tackar för hjälpen! Inte helt säker. Kan vara något som sådant:Gruppera och summera/dag
<code>
strSQL = "SELECT tblResultat.* " & _
"FROM tblResultat " & _
"WHERE tblResultat.ButikID=" & intButikID & " AND Datum >= #" & StartDate & "# AND " & "Datum <= #" & EndDate & "#" & _
" ORDER BY Datum Asc"
</code>
Namnet på övriga kolumner i tblResultat ser ut så här:
<code>
SUM(AntalPr1+AntalPr2) AS AntalPr
SUM(FullPrisPr1+FullPrisPr2) AS FullPris
SUM(ForsaljningsPrisPr1+ForsaljningsPrisPr2) AS TotalForsaljning
</code>
MVH UffeSv:Gruppera och summera/dag
Nu skulle jag vilja hämta in butiknamnet från tblButik och gruppera dessa efter ButikNamn. Är detta möjligt?
Kolumnerna i tblButik heter ButikID o ButikNamn
<code>
strSQL = "SELECT Datum, SUM(FullPrisPr1+FullPrisPr2+FullPrisPr3+FullPrisPr4+FullPrisPr5+FullPrisPr6+FullPrisPr7) AS FullPris, " & _
"SUM(ForsaljningsPrisPr1+ForsaljningsPrisPr2+ForsaljningsPrisPr3+ForsaljningsPrisPr4+ForsaljningsPrisPr5+ForsaljningsPrisPr6+ForsaljningsPrisPr7) AS TotalForsaljning " & _
"FROM tblResultat " & _
"WHERE tblResultat.ButikID=" & intButikID & " AND Datum >= #" & StartDate & "# AND " & "Datum <= #" & EndDate & "#" & _
" GROUP BY Datum ORDER BY Datum DESC"
</code>
Undrar UffeSv: Gruppera och summera/dag
strSQL = "SELECT Butik.ButikNamn, Res.Datum, SUM(Res.FullPrisPr1+Res.FullPrisPr2+Res.FullPrisPr3+Res.FullPrisPr4+Res.FullPrisPr5+Res.FullPrisPr6+Res.FullPrisPr7) AS FullPris, " & _
"SUM(Res.ForsaljningsPrisPr1+Res.ForsaljningsPrisPr2+Res.ForsaljningsPrisPr3+Res.ForsaljningsPrisPr4+Res.ForsaljningsPrisPr5+Res.ForsaljningsPrisPr6+Res.ForsaljningsPrisPr7) AS TotalForsaljning " & _
"FROM tblResultat AS Res "&_
"INNER JOIN tblButik AS Butik ON Butik.ButikID=tblResultat.ButikID " & _
" GROUP BY Butik.ButikID ORDER BY Datum DESC"