Hej! Deklarera en variabel och tilldela värde under det event som heter Du behöver inte ha någon "inloggningssida" för att få global.asa att fungera.Global.asa
Jag undrar hur Global-filen fungerar...??... jag skulle behöva sätta
en variabel som är generell för alla användare och alla sidor....
Jag behöver sätta en variabel som skulle se ut så här.. Pth = "D:\nisse\"
Och jag kan inte sätta session eller app... på grund av att det bli nog
jobbigare... eftersom jag inte har något inloggnings-sida.... användaren
kan hoppa in på vilken sida som hellst... och i katalogen Nisse så ligger
det några parameter-filer som nästan alla sidor anväderson av....
Behöver jag "includa" Global i varje sida... eller hur ska jag göra??
Tacksam för svar...
Mvh
Johan.NETSv: Global.asa
Application_OnStart.
tex:
<code>
Sub Application_OnStart
Dim TitleText
TitleText = "DENNA TEXT SKA STÅ I TITLE
End Sub
</code>
Hoppas jagSv: Global.asa
Global.asa fungerar så här.
global.asa körs varje gång en ny användare kommer in på din site (spelar ingen roll på vilken sida användare kommer in på)
I global.asa brukar man ha 4 subar (roligt namn)
Sub application_onStart()
Sub application_onEnd()
Sub session_onStart()
Sub session_onEnd()
Subarna som heter application körs endast 2 gånger.
När webservernstartas körs application_onStart() och innan webservern stängs ner (inte kraschar) körs application_onEnd().
Variabler som declareras som application("namn")= "nisse" blir alltså tilldelade sitt värde 1 gång, och är på detta viss samma för alla användare på siten.
Användning för dessa variabler har man om man vill att det skall vara samma för alla användare, typ sökvägar, något namn som man har lagt in, eller varför inte en liten lista på alla som är inloggade just nu (http://www.gladh.nu/asphelp/svar7.html).
Subarna med namnet session är unika för varje användare, alltså de variabler som heter session("namn") = "nisse" blir alltså endast unikt för den användaren, det betyder att du kan ha olika värden för olika användare på samma variabel... låter väl käckt, vad skall man ha det till?
Ett utmärkt exempel är kanske kundId när man har loggat in så spara man kundidet i session("kundi") och så kan man kolla om denna kund har rätt att göra vissa saker på sidan.
suben session_onEnd körs när besökarens session är avslutad, och den kan man använda för att rensa upp efter kunden, man kanske vill "logga" ut kunden från sidan.
Hoppas det hjälpte dig lite.
- Magnus
http://www.divxsubtitles.net