Jag har på begäran av kund fått i uppdrag att göra en funktion där en redaktör/moderator skall kunna skapa ett formulär via ett verktyg. Du får nog förklara lite mer i detalj hur du hade tänkt dig.. Nummer 2 Vad gäller radiobox etc så får du nog be dom skriva en lista över de värden som dom ska innehållaSkapa formulär dynamiskt
Vid första anblicken verkar det inte vara svårt att göra, men jag har nog inte tänkt riktigt länge nog.
Jag känner att problemen kan uppstå vid användandet av checkboxar och radioknappar, samt validering. Det måste tillkomma en javascript-koll på något sätt.
Och hur göra med datan som postas efter det?!
Någon som gjort något liknande som jag kan titta lite på alternativt köpa?!Sv: Skapa formulär dynamiskt
Ska dom sitta och skapa ett formulär i en HTML editor eller ska dom via ett formulär skapa ett formulär etcSv:Skapa formulär dynamiskt
1. Skapa formulärobjektet
2. I tur och ordning lägga till formelement som läggs till i formuläret som genereras för användaren.Sv: Skapa formulär dynamiskt
t.ex
Fyll i nedanstående fält för att skapa ett formulärsfält
Namn: [_____________]
Alternativ: [_____________] (Fylls endast i vid flervals frågor)
I alternativ skriver dom då t.ex "Fågel,Fisk,Mitt i mellan" - detta kör du igenom med en "For Each Item in Split()" och får då ut:
<code=html>
<input type="radio" name="radio1" value="Fågel"> Fågel<br />
<input type="radio" name="radio1" value="Fisk"> Fisk<br />
<input type="radio" name="radio1" value="Mitt i mellan"> Mitt i mellan<br />
</code>
självklart får du ha med fler fält i ditt formulär, om dom vill ha det som en <select> radio eller checkbox..
Men så skulle jag gjort