Jag kör en asp fil på en iis server och har lagt en testdatabas i samma mapp det funkar,nu vill jag koppla upp mig på den rätta databasen den ligger på en sever som heter pdc. tror du får ansluta servern till din dator så du får servern som en enhet (t ex X:\) Problemet är troligen att kontot som IIS körs under inte har rättigheter till den mappen. Du får nog köra IIS med ett domänkonto som du sedan tilldelar rättigheter till databasen. Server.MapPath returnerar sökvägen till filen koden ligger i, och i ditt fall måste koden ligga i mappen drift. Om du lägger till backslash före mappnamn: Server.MapPath("\mapp\fil.mdb") så startar den från wwwroot. Om du skriver unc-sökväg \\server\mapp så måste påloggad användare ha rättigheter på servern och jag misstänker att du använder anonymous (IUSR_datornamn). Se till att IUSR_datornamn har skrivrättigheter i db-mappen för att kunna skapa en ldb-fil. Då ska det fungera. om jag kunde lägga asp-filerna på samma ställe som datatbasen skulle problemet vara löst, Prova följande: (sammanfattning av ovanstående) anslutningen du beskriver har jag provat det funkade inte, så det har säkert med rättigheterna att göra ska kolla det. Du kan även skapa en virituell katalog på servern som pekar ut katalogen på din andra server (högerklicka på default website och välj new, virtual direktory). Fortfarande kvarstår problemet med att användaren från webserver måste ha behörighet på den andra servern. Användaren måste ha läsrättighet hela vägen från roten och nedåt. Anv kan dock få skrivrättighet längre ned i trädet.Sökväg till accessdatabas igen.
Så här har jag gjort.
<%
' Skapa koppling till databasen
Function System_GetDatabaseConn()
Dim oConn
Set oConn = Server.CreateObject ("ADODB.Connection")
oConn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source= "& server.MapPath("Bulkbil/Bulkbil97db1.mdb")
Set System_GetDatabaseConn = oConn
End Function
%>
Sökvägen till den rätta databasen är \\pdc\drift\Bulkbil\Bulkbil97db1.mdb
Anna-KarinSv: Sökväg till accessdatabas igen.
ange sedan fullständiga sökvägen.Sv: Sökväg till accessdatabas igen.
/JohanSv: Sökväg till accessdatabas igen.
Hoppas detta hjälper en bit på vägen.
Mvh. RoffeSv:Sökväg till accessdatabas igen.
men de måste starta på iis-servern.
Databasen ligger på en "vanlig"-server.
Jag vill läsa databasen från intranetetSv: Sökväg till accessdatabas igen.
1. Anslut sharet som databasfilen ligger i till en enhetsbokstav på webbservern, ex:
<code>
net use x: \\pdc\drift
</code>
2. Förvissa dig om att IUSR_webbserver har åtkomst samt rättighet att ändra i mappen där databasfilen ligger (<drive:>\<folder>\Bulkbil\) på pdc.
3. Använd följande exempel på anslutningssträng:
<code>
oConn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=x:\Bulkbil\Bulkbil97db1.mdb"
</code>Sv:Sökväg till accessdatabas igen.
Sv: Sökväg till accessdatabas igen.
Mvh. Roffe