Hej, Parallellporten är enkel att programmera mot, här är en sida om det: http://www.aaroncake.net/electronics/vblpt.htm. Vad är det för styra elutrustning du vill styra? Det är inte speciellt kritisk utrustning och inget som kan orsaka skada mer än viss onödig elförbrukning. Däremot kan det vara bra att veta om utrustningen verkligen varit igång och om kommunikationen misslyckats kunna initiera en ny start. För själva styrningen kan du använda ett 8-kanalers reläkort från Velleman, finns hos Elfa.se 85-000-84.Hur styr jag med datorn?
Jag är en ASP-programmerare på hobbynivå som behöver styra elutrustning på distans. Jag söker efter tips och råd från er som provat detta och kanske artiklar i ämnet.
Vad behövs? En dator kopplad mot internet är grundförutsättningen men hur skriver man bäst funktionerna som krävs och vilka I/O-komponenter behövs?
Tack på förhand!
/TomasSv: Hur styr jag med datorn?
En möjlighet är X-10, som kommunicerar via elnätet. Något eget, t.ex. en PIC som sitter i serieporten och översätter kommandon funkar ju också.
X-10 är snabbt och enkelt att komma igång med. Med en PIC får du A/D, interrupt, timers, PWM mm, men måste koda och bygga mera själv.
För att få det styr via nätet behöver du en enkel server som antingen kommunicerar direkt med hårdvaran eller "vidarebefodrar" till ett befintligt program.Sv: Hur styr jag med datorn?
Vilka krav på pålitlighet har du?
Är det styra elutrustning som kan orsaka skada?Sv:Hur styr jag med datorn?
Sv:Hur styr jag med datorn?
Vill du ha lite mer avancerad styrning, med möjligheter att koll om utrustningen är igång kan du istället använda USB-interface/experimentkort från Velleman, finns hos ELFA.se 85-000-07. Det senare har jag använd, ganska så lätt att "prata med" via bifogade DLL'er.
Ovanstående kort + flera andra finns också hos Kjell & Company www.kjell.com
De har en särskild katalog (svensk) med alla enheter/byggsatser från Velleman
Lycka till
/ Fim W.