Hejsan. Skulle inte rekommendera application-variabel på en webbsajt i alla fall. Så fort webb-serverns iis startas om så nollställs även denna parameter. Du bör i så fall spara ner i databas eller liknande vilket värde som anges om inget finns.Automatisk påminnelsefunktion
Till ett system jag har skall jag göra en automatisk påminnelsefunktion som nu är semi-manuell (knapptryckning i en adminsida).
Jag tänkte göra den baserad på en kod som Andreas Hillqvist presenterat i en tidigare tråd:
http://pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=235973&forumid=33&sum=1#236567
If Application("reminder") < Now() Then
Application("reminder") = DateAdd("d", 1, Now())
strsql = "SELECT namn, epost FROM medlemmar WHERE senastinloggning<='"&dateadd("d",-14,date)&"' AND paminnelse<='"&dateadd("d",-14,date)&"'"
Set objCon = openCon()
objCon.Execute(strSQL)
'Do mail loop
'UPDATE paminnelse...
objCon.Close
End If
Och jag skall, som Andreas rekommenderar, lägga scriptet på en sida som inte har flest träffar.
Frågan är nu om IIS är vaken så länge som Application("reminder") blir satt till eller om jag skall göra på annat sätt?
Sv: Automatisk påminnelsefunktion
Mitt förslag är nog snarare att skriva ner när du sist körde och är application variabeln tom kan den hämtas upp igen. Till skillnad från att använda den som inte har flest träffar tycker jag du skall välja en fil som i alla fall minst körs 1 gång om dagen. Personligen hade jag nog valt någon include-fil som körs rätt ofta.