Hejsan. Här finns det väldigt många sätt att lösa detta på, och en variant kan vara att du har en tabell där det finns en kod för kampanjen och när använder skriver in koden och blir gokänd så hämtar man koden för kampanjen oh den var det gäller. Naturligtvis kan man utveckla detta hur mycket som helst men hoppas du hittar en början nu iallafall. Japp.kupongkoder i webbshop
Jag skall bygga en webbshop åt en kund från scratch och inte använda några utomstående skript (för tillfället iaf) och jag har det mesta rätt klart för mig; Hur databasen skall designas och tabeller kopplas ihopoch hur koden skall struktureras m m.
Nu kom jag på att kupongkoder är något som kunden säkert vill ha, vid kampanjer som de endast önskar att medlemmar eller nyhetsbrevsmottagare skall få ta del av.
hur skall jag designa denna egentligen? (mysql)
shop_coupons
-Id
-expire_date date NOT NULL
-coupon_name varchar(255) NOT NULL
-coupon_code varchar(15) NOT NULL
-for_members (0|1) NOT NULL
-for_newsletterrecipients (0|1) NOT NULL
-price_reduction int NOT NULL
-for_productId NOT NULL STANDARD 0 (allmänt avdrag, t ex frakt )
Jag funderade på procentavdrag men då får admin räkna ut det själv.
Sen är det entabell för de som utnyttjat kupongerna redan - så det inte utnyttjas
shop_coupons_members
-member_email
-newsletterrecipient_email
-coupon_Id
Tänker jag rätt här?
Jag skall höra med kunden idag om det är max en kupong per produkt eller köp, eller om man får 100 kr rabatt per produkt och man har möjlighet att utnyttja kuponger på fler produkter än ett (t ex 50 kr rabatt * 2, om man köper två produkter)
Någon som gjort något liknande och har några tips och vadman skall tänka på innan man sätter sig att koda. Givetvis bör man har rätt för sig angående frågeställningen ovan.
Tack på förhand.Sv: kupongkoder i webbshop
Sv:kupongkoder i webbshop
Jag har övertygat kund att inte köra på kupongkoder :)
De får kopiera en produkt och sänka priset på den kopierade produkten och gömma den gamla. Detta gör att orderhistoriken inte skall fela.
Tack för ditt svar.