Halloj! Hmm.. en snabb fundering på det skulle ge mig följande ide: Det var just snabbfunderingar och allmän input jag eftersökte, så jag tackar så ödmjukast för dina uppslag. :-) Har själv gjort en betydligt enklare till frugans Café Det jobbiga är att man måste skriva in varje rätt där. Med en separat tabell för maträtter så behöver de bara skrivas in en gång, sen behöver man bara klicka, söka och så i UI:et . :)Lunchmeny
Jag behöver input! =)
Hur skulle ni bygga upp en dagens lunch-meny i asp med en Accessdatabas??
Tanken är att det, på en administrationssida ska gå att lägga in och ändra i lunchmenyn och att besökarna på sidan får välja vilken/vilka vecka(or) de vill se lunchmenyn för.
Jag grunnar ihjäl mig på detta snart och känner att jag inte kommer att komma på nåt bra om jag inte får hjälp med input och en kick i häcken som startar igång mig... ;-)
Tack så länge!
/NiklasSv: Lunchmeny
Access-tabeller för lunchmeny veckovis
(innehåller alla maträtter som serveras, med en kort fin beskrivning)
Tabell: TBLMATRATTER
mid
ratt
beskrivning
(Innehåller årets alla veckor. dvs 1 till 52 med vecka som text: Vecka 1)
Tabell: TBLVECKOR
vid
vecka
(innehåller en hel veckas alla veckodagar, med dag som text: Torsdag)
Tabell: TBLDAGAR
did
dag
(innehåller id från TBLMATRATTER och TBLVECKOR, fungerar som en kopplingstabell, så man vet vilken maträtt som tillhör vilken vecka och vilken dag i den veckan. )
Tabell: TBLMENY
mid
vid
did
så om TBLMENY har inlagt
mid=1 vid=1 did=1
Så vet vi att det gäller maträtten med mid 1 i tabellen TBLMATRATTER och den serveras veckan med vid 1 på dagen med did 1
Liten snabbisfundering var detta bara.. Kan helt klart byggas på många sättSv:Lunchmeny
Ibland kör man verkligen sketfast i sina tankegångar och då är sådan hjälp och kick framåt ovärderlig.
Tack igen
Fler tankar och idéer är naturligvis välkomna...Sv: Lunchmeny
En tabell som innehåller
id
år
vecka
veckodag (1-5)
rätt
Det räcker för vår del rätt långt.
/Per-ErikSv:Lunchmeny